søndag 27. november 2011

Simpelten fordi jeg er BEST!

Ja, endelig kommer det endelig et positivt blogginnelgg. De mørke skyene over hodet mitt har endelig lettet og det er gøy å være Lotte. De siste ukene har vært utrolig slitsomme og utfordrene, både privat som dere forsto ut i fra forrige blogginnlegg og skolemessig.

La meg starte med det jeg avsluttet sist. Ting går bedre med Thomas og meg, det er ikke perfekt, men det kan det aldri bli når man er i et avstandsforhold. Uansett vi har vært flinke å snakket med hverandre i det siste og ser vel egentlig bare frem til å se hverandre igjen. La meg si det sånn, jeg skal aldri være i et avstandsforhold så lenge igjen uten å se hverandre, for meg er det bare ikke verdt det. Det tærer så utrolig på kroppen mentalt og ødelegger for mye av opplevelsene man skal ha når man faktisk studerer i et annet land, men alle er forskjellige og noen takler sånt bedre enn andre. Nå er det akkurat 3 uker til jeg sitter på flyplassen i Beijing og venter på å ta flyet hjem! Woot woot!

Så, over til en annen ting bloggen min har handlet mye om i det siste, min nye endrede livsstil. Eller den har ikke blitt så endret og jeg er absolutt ikke sunn, men jeg trener, prøver å trene så ofte jeg kan opp i dette skolehelvete. Jeg må bare si at Synne er den mest stå på dama jeg har sett når det kommer til trening, hun er kjempeflink, tror hun trener sånn 5 ganger i uka hvertfall. Det gjør ikke jeg! Jeg kommer meg på trening sånn ca 3 ganger i uka, og jeg syns det er ganske bra jeg. Jeg jobber drit hardt når jeg først er der. Jeg deltar for det meste på spinningtimene og nå skal jeg fortelle om mitt forhold til spinning; første gang jeg dro på spinning var i Norge på treningssenteret i Nydalen, jeg trodde seriøst jeg skulle dø! For det første, når jeg sykler sitter jeg komfortabelt på setet, men sykler tungt, og her skulle vi stå.. Så jeg sto i vel 10 minutter før jeg fikk pusteproblemer, du veit sånn hvor du puster inn men du er helt tett så du får bittelitt panikk, dette gjorde at pulsen ble så høy at jeg måtte bruke de resterende 40 minuttene på å roe meg ned, så jeg sverget at jeg skulle aldri gjøre noe sånt igjen. MEN, det har jeg altså gjort, minus pusteproblemene. Det skal sies at min første tur på spinning i Kina minnet meg om den gangen i Norge, alle sto på sykkelen gjennom hele timen, noe jeg ikke klarte, jeg sto kanskje sånn i hvert refreng av en sang, men så måtte jeg sette meg ned. Men nå dere, nå står jeg gjennom hele timen! Jeg er blitt drit flink og virkelig kommet i spinningform og det er gøy, mest fordi instruktørene er kjekke og spiller bra musikk. På siste spinningtime kom en av de kjekkeste instruktørene bort til meg og Synne, han sa ett eller annet og jeg ser Synne nikke ivrig og si JA, jeg ser at han ser på meg også og jeg bare sier Ja og smiler, han smiler tilbake. I det han har gått spør jeg Synne og hva det var han sa.. Han spurte om vi hadde gått ned for det syns sa han. Hurra! Ja for jeg har gått ned dere! Ikke mye i forhold til hvor lenge jeg skal ha trent, men jeg har gått ned! Jeg har gått ned fra 105kg til 100kg på en god dag. Målet mitt var å være under 100kg før jeg kommer hjem og det håper jeg at jeg skal klare.


Vi har den siste uken hatt eksamener igjen, så jeg har sitti ca 10 timer etter skoletid og lest og pugget. På fredag skulle vi nemlig ha Kouyu- og Hanyueksamen, Kouyueksamen var at vi skulle skrive en tale og holde den foran alle i klassen, på Kinesisk selvfølgelig og helst uten noe notater. Jeg vil bare si det med en gang, jeg hater å holde taler, jeg blir super nervøs og syns det er utrolig ubehagelig. Jeg hadde nå pugget talen min utenat og den var på ca 6 minutter. Ikke bare var det å holde tale, men dette var også en konkurranse... Den som ble vinneren skal holde tale torsdag til uken i en konkurranse med 10 andre på ditt nivå foran hele fakultetet, men dommere og hele pakka. Gjett hva dere, jeg vant konkurransen i klassen! Jeg syns jo det er kjempegøy å vinne, men det å holde en tale er ikke akkurat "my cup of tea" som sagt, men jeg skal gjøre det for det er noe som er gøy å se tilbake på. Kine vant også konkurransen i sin klasse, men valgte å si nei til hovedkonkurransen. Av de 10 som skal konkurrere mot hverandre er vi faktisk 5 Nordmenn som er valgt ut, så det er 50% sjangs for at en Nordmann går av med seieren og det er jo litt gøy. Jeg gidder ikke fortelle hva talen min går ut på fordi Kine og jeg har tenkt til å filme hverandre holde talen og legge den ut på bloggene våre med tekst. I går kveld fikk jeg vite noe læreren min ikke sa til meg, og det var at etter talen kommer dommerne til å stille deg spørsmål! Shit, det gjorde ikke ting bedre, de sa at mange ikke forstår  hva dommerne sier en gang, så jeg har lagt en slagplan for å sjarmere dommerne i senk om jeg ikke forstår hva de sier, jeg skal bare synge: "对不起我的中文不好,对不起对不起,我不知道你说什么" (duibuqi wo de zhongwen bu hao, duibuqi duibiqi, wo buzhidao ni shuo shenme) som betyr, "Beklager min Kinesisk er ikke noe bra, unnskyld unnskyld, jeg forstår ikke hva du sier" som igjen er en sang kouyuklassen vår skal synge på konkurransen. LOL Her er forresten sangen, den er veldig søt ta en titt.
La meg bare forklare først: I Kina så er det hvilken tone du bruker når du sier et ord som forteller hva du sier så shui jiao og shui jiao i ulike toner betyr enten sove, eller shui jiao som er en type dumpling. Det er det sangen bygger på:



Hanyueksamen følte jeg også at gikk veldig bra, men jeg våkner fremdeles om nettene og kommer på feil jeg har gjort, så jeg vil bare få tilbake eksamen fort så jeg kan slappe av. Denne helgen har vært en skikkelig slappe av/ha det gøy helg. På fredag var vi ute på Helens, Lørdag spiste vi frokost klokka 14.00 på T.G.I Friday, vi spiste biff og spareribs! Så var det fest hos Tonje, Silje og Lars hvor det gikk hardt for seg med Tequila og Limbo. Jeg holder på å laste opp en video av Kine som Limbomester på YouTube nå, men det tar en evighet. Etter jeg er ferdig med dette innlegget skal vi på China Technology and Science museum! SÅ ting er bra dere! og jeg er simpelten BEST.



6 kommentarer:

  1. hei, 久しぶり!
    Så bra ting går bedre:)
    og så bra du har klart å holde oppe treningen, det er inspirerende:D

    Likte den sangen veldig godt, den fikk meg til å savne å studere kinesisk. Språkpartnern min her studerer faktisk kinesisk, vurderer å kopiere boka hennes og studere litt på egenhånd.
    Du får ha lykke til på talekonkuransen!!:D

    SvarSlett
  2. Hei Cat! Ja nå er det lenge siden sist. Hvordan går det på Tokai? Hvordan er den sammenlignet meg Josai:P Jeg har fått så mye mer ut av oppholdet mitt her enn i Japan, rett og slett fordi skolen er mye bedre og strengere, men jeg har nok ikke hatt det like kult som jeg hadde det i Japan. Jeg skal prøve å få kommet meg til Japan før dere drar hjem.

    Takk jeg trenger all den lykke til jeg kan få, de andre som skal være med er skikkelig flinke!

    SvarSlett
  3. Kordan va museumet?? Verdt å ta turen?

    SvarSlett
  4. haha både Kine og jeg tenkte på deg når vi var der og fant ut at du hadde helt sikkert likt deg der:P Det minner en del om teknisk museum i Oslo bare mye større. Jeg syns det absolutt var verdt turen. Kostet bare 20 yuan å komme inn og er ikke mer enn 20 yuan med taxi fra Wudaokou. De har også Imax, 4d, og noen andre kinosaler der. Vel og merke det er et museum som best egner seg for barn, men jeg hadde det gøy:D

    SvarSlett
  5. Fy fader så bra du ser ut Lotte!!! Har alltid syns du er ei flott jente jeg, men fy fader så bra du ser ut! ;) Litt misunnelig.. :p

    Ingun

    SvarSlett
  6. Hei!
    Nå er det ikke lenge til du er tilbake i Norge!
    Veldig godt at ting er bedre, jeg har tenkt på deg!
    Hadde vært koselig å se deg igjen, så kom gjerne på besøk! Du er hjertelig velkommen når som helst:)
    God tur hjem!
    STOOOR klem:)

    SvarSlett