torsdag 1. august 2013

Off Road-sykling langs Makarska Rivieraen og Knall og Fall!

For 2 dager siden fant vi ut at vi skulle leie sykkel og heller sykle til et litt mer avsidesliggendes område slik at vi kunne bade og sole oss i fred. Langs Makarska Rivieraen så er det så og si "strandlinje" eller det vil si klipper og små kuglestrender du kan bade fra hele veien, så vi hadde store håp om å finne frem.

Vi leide noen skikkelig gode sykler til 100 Kuna dagen og syklet nordover mot Baska Voda. Den første strekningen så sykler du på turiststripa og det er en smule vanskelig å ta seg frem siden turister i solsteika ikke tenker men beveger seg som Zombier i ørska.

Når standpromenaden åpner seg så kommer man til en grusvei som det er litt færre turister. Normalt så vil jeg tro at det i off season er helt perfekt å legge seg her i fred og ro, men nå så er det folk de fleste steder. Så begynner det å lukke seg og vi måtte ta syklende gjennom en sti i skogen. Hadde det ikke vært for at jeg var så redd, så hadde man "lett" kunne ta seg frem her med de syklende vi leide, men når det første jeg gjør er å klemme foten mellom pedalen og en rot i bakken så ble det tusling med sykkelen for meg :P

Her inne i skogen så er det også en nudiststrand for dem som måtte ønske det :) Videre så kommer du til en åpen strekning langs klippene, her kan man igjen ta seg nokså greit frem hvis du er trygg på mountainbike, men igjen det er ikke jeg.

Hadde det ikke vært for den sterke vinden så hadde denne strekningen vært sykt varm, her er det også mange steder man kan bade og sole seg privat og mye nudister, men vi skulle lengre. Når vi kom forbi denne strekningen kommer du til et nytt turist helvete, og enda et etter det. Mesteparten av veien er lett å ta seg frem på ettersom det enten er vei eller strandpromenade. Turistzombiene er det eneste som står i veien for deg og en fredfull kulp et eller annet sted.

Vi syklet helt til det bokstavligtalt ikke gikk å ta med seg sykkelen lenger. Vi hadde nå syklet/gått ca 15 km i 35 varmegrader og nå som vi ikke kunne sykle lenger og vi måtte klatre ned en fjellskrent for å komme oss videre så var håpet stort om å finne noe privat.

hurra! Vi fant vi fant. En liten 1x1,5 m strandflekk som du kun kunne ta deg til ved A. Gå langs fjellveggen i vannet eller B. Klatre ned en veldig bratt fjellvegg.

Vi spiste, solet og badet der og koste oss gløgg i hjel som nudister:)

På veien hjem så skulle jeg være litt mer modig og ville sykle langs denne fjellskrenten den siste strekningen på vei hjem, det var ikke lurt! Jeg tryner og faller omtrent utfor et stup og skremmer livet av en naken mann som ligger lenger nede.. Hadde det ikke vært for stupet som hodet kom på utsiden av så hadde jeg sikkert slått ut tenna:P

Jeg kom lett unna med noen skrubbsår, blåmerker og er bristet håndledd!

Ps. Vi har funnet en fantastisk restaurant! Restaurant Jez, er virkelig til å anbefale for alle som er i Markaska. Det er super service og maten er himmelsk. Prisene er dyrere enn ellers her, men det er fortsatt halvparten av i Norge og du får en masse mat!

Thomas lagde en liten instagram-film av sykkelturen så den kan dere se om dere gå inn på han sin instagramprofil: discord002

Bildene er ikke så bra ettersom jeg på noen av dem tok bilde av skjermen på kameraet til Thomas:)