lørdag 3. august 2013

Tyven tyven skal du hete!

Det er en flust av folk som prøver å selge båtturer til Hvar, Brač, Korčula, men det innebærer at du må reise med en haug av festglade turister som vil drikke seg fulle på båten og ikke har noe i mot å kun være 1-2 timer i havn. Dyrt er det også, sånn 3-400 kr per pers. Det inkluderer jo stekt fisk og åpen bar, men læll!

Vi tok heller fergen over til øya Brač. Øya ligger ca 1 time fra Makarska med fergen som går veldig tregt, men det er ikke noe stress, hvertfall ikke når den bare koster 40kr per pers.

Da vi ankom Sumartin, ble vi lykkelig over hvor fredfullt det var der, nesten ikke turister og det var en utrolig koselig liten by. Jeg kunne virkelig ønske vi bare hadde leid en liten leilighet der, kanskje ikke etter å ha smakt maten på det ene stedet, men det var utrolig idyllisk og vakkert der.

Vi tok en gåtur opp bak byen og fant et skilt hvor det sto Beach Plaza. Vi fulgte skiltet og kom til kysten som lå mer på baksiden av byen. Her var det masser av lavasvalberg og vi fant ut at det burde ikke bli så vanskelig å finne et privat sted her! Vi gikk/klatret til vi fant en veldig privat kulp.

Dette var livet! Det var sykt varmt å ligge der på svarberget, men med noen deilige dykk i sjøen så var ikke dette noe problem. Det var også mye mer spennende å dykke her siden det var mye mer sjøliv.

Til slutt tok vi oss en litt lenger svømmetur og da vi kom tilbake så tok jeg opp kameraet til Thomas og knipset noen bilder mens han leket seg i vannet. Da jeg skulle legge det på plass så fikk jeg en underlig følelse....

- ....ehh Thomas?! Hvor har du lagt sekken min?
- (plask plask) hææææ, slutt å tull da!
- hmm så du har ikke lagt den et lurt sted?
- nei! Nå slutter du å tulle!

Der var det slutt på idyllen! Noen hadde stjålet sekken min! Småpanisk så spratt Thomas opp av vannet og opp fjellsiden på jakt etter tyven. Jeg sank sammen litt, og ble sittende å stirre rett frem for meg for å ta inn over meg hva som hadde skjedd. Noen hadde tatt sekken min, shit! Lommeboka mi, bankkortet mitt! Jeg hadde ikke noe ekstra bankkort med meg fordi jeg noen uker før hadde sperret det ekstra bankkortet mitt! Thomas fant ikke sin lommebok heller, ikke mobilen heller.

Neeeeeiii! Dette var så kjipt! Bøkene våre fant vi litt lenger oppe fra der vi lå, men det var ikke tegn til noe annet. Thomas kom tilbake og gikk gjennom sin bag.. Alt var der, joda, mobilen og lommeboken også!

Vi sto i noen sekunder og reflekterte over hva som hadde skjedd! Tyven hadde altså kommet unna med en sekk som var nesten ødelagt, hadde en bikini til 79 kr, 3 dager gamle nektariner, en halv pakke kjeks, KOSS øretelefoner og min lommebok som i inneholdt 40 kr! Verdien av lommeboken er nok ikke så lav og den hadde id-kortene mine fra Kina og Japan, så den hadde høy affeksjonsverdi.

MEN hadde Tyven valgt Thomas sin bag som sto rett ved, så hadde dem kommet unna med kamerautstyr til ca 50 000, lommebok med 1800kr, iPhone 5 og en del Euro, pluss en bag som alene var verdt 2000kr.. Kjipt for han!

Idyllen hadde jo som sagt forsvunnet litt fra stedet der vi lå og vi tuslet mot byen, stadig på utkikk etter sekken min, men til ingen nytte. Etter å ha spist et grusomt måltid, så dro vi tilbake for å lete litt til, det hender jo at tyvene kaster fra seg det dem ikke trenger, men vi fant ikke noe!

Jaja, det var hvertfall heldig for oss at kamerabagen til Thomas ikke ser ut som en kamerabag og at tyven valgte feil. Vi skal nok uansett tilbake til Brač en annen dag:)

Nå har jeg skrevet mye om forferdelig mat, men det skal sies at vi har funnet flere fantastiske restauranter her i Makarska, hvor den ene er bedre enn den andre. Mer om det en annen gang. Nå bilder:











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar