lørdag 17. august 2013

Kilosjokk!

Da vi kom hjem fra ferien og jeg gikk på vekta så fikk jeg meg en hyggelig overraskelse: Der sto det 82,5 kg, bare 1 kg opp! Hurra jeg var så glad, men da jeg stå pusset tennene visste selv jeg at dette måtte være en feil. Vekta gjorde narr av meg, jeg måtte bestige den en gang til.

******85,4 kg******

Kødder du med meg? Så mye? 4 kg opp på 2 uker! Først hadde jeg litt lyst til å begynne å gråte, men så tenkte jeg at pokker heller, dette var jeg egentlig klar over. Vi har spist, kost oss og drukket masse og vi har hatt det utrolig bra. Jeg skal ikke straffe meg selv fordi jeg har hatt det bra med kjæresten min på en lenge etterlengtet ferie! Jeg tenkte også at dette er nok litt vann siden vi var ute å fløy i går, så nå må vi bare ta oss sammen så går vi ned.

Det som kanskje var mest vanskelig var jo at om bare 5 dager så skulle jeg på photoshoot for VG's Vektklubb og jeg kan ikke si jeg følte meg helt verdig til å være med der.. De andre har sikker stått hardt på i hele sommer, tenkte jeg, mens jeg har bare proppet meg full av go´saker i to uker..

Thomas sa til meg at det er jo bare tull å føle det slik! Så jeg tok meg sammen og tenkte på hvorfor jeg går ned i vekt og hva jeg vil oppnå? Det er jo ikke for å glede alle andre, eller for  å være først ute med å nå et visst tall. Jeg går jo ned i vekt for å glede meg selv, være komfortabel med min kropp, men viktigst av alt bevise for meg selv at jeg kan endre livet mitt og kostholdet mitt, gå ned i vekt, men fremdeles kose meg uten å bekymre meg for å havne der jeg var.

Så nå var det det jeg måtte bevise for meg selv; at jeg klarer å slippe meg fri i ferien, kose meg det jeg vil for så å komme meg naturlig tilbake til hektene igjen etter ferien uten å sprekke og havne tilbake i dårlige vaner. For det er det dette handler om for meg, en livsstil jeg kan leve med. Man må kunne dra på ferie uten å tenke på alt man putter i seg, så klart man kan ha litt i bakhodet at om man spiser mye god mat og drikke, så kanskje man ikke skal spise så mye sjokolade ved siden av, men uansett må MÅ få kunne kose seg litt, hvertfall så er det slik det fungerer for meg. Et liv uten øl, vin, god mat og godtri er ikke et liv for meg!

Man leser hele tiden om folk som legger om livstilen sin, eller går ned 50-60 kg som sier at, "for meg var det bare å kutte ut brus og godteri", javel, men for dem så har dem ofte sverget seg til nulltoleranse også. Dette er ikke et liv for meg! Jeg er ingen godteholiker, jeg må kunne spise godis og annen god mat i helgen uten at det glir ut i uken, hvis ikke så har jeg tapt.

Så denne uken ble det total detox! Få alt dritt ut av systemet, holde seg unna alkohol og spise rent. Jeg bruker da Ninja-dietten som jeg har snakket om før. Jeg følger den ikke helt slavisk, men så godt som.

Det beste vi spiste denne uken i form av lunsj var nok Tunfisksalaten.



40 g isberg/spinat-blanding
100 g agurk
100 g cherry/plommetomat
70 g paprika
50 g rødløk
50 g eple
130 g tunfisk blandet med:
1 ss dijonsennep
1 ss yoghurt naturell 
kvernet pepper

Det er det å blande dijonsennep og yoghurten inn i tunfisken som gjør trikset. Dette smaker kjempegodt og du får en liten ekstra kick på salaten din. Alt i alt inneholder det ikke mer enn 275 kalorier hvorav 30% er karbohydrater, 57% protein og kun 12% fett! 

Jeg gikk på vekta på mandag dagen etter for å registrere den på vektklubb og da sto den på 83,7 kg, så det var nok en god del vann jeg hadde tatt av meg det siste døgnet. 

Jeg har også funnet min elsk til spinat! Så den ene dagen så hadde jeg kyllingfilet, brokkoli og spinat til middag, men siden jeg hadde så lavt fettinnhold alle dagene, så måtte jeg ha en middag med litt høyt fettinnhold også. Er ikke bra å ikke få i seg noe fett heller. Så da ble det laksemiddag, men jeg orket ikke å spise en brokkoli til :P 

                                     

Laks med tomatsalasa og dampet/kokt spinat
150 g chilimarinert laks
150 g spinat
2 fedd hvitløk/en hel kinahvitløk
10 g supersterk chili
300 g tomat
saften av 1 stor limebåt
salt
pepper

Laksen kjøper jeg bare sånn ferdigmarinert fra butikken, bare pass på å velg den chilimarinerte og ikke den andre, den andre har sånn 50 kcal mer per 100 g :/ 

Kutt opp tomatene i terninger og en halv kinahvitløk (de runde hele) og chili av den typen runde sterke som du får kjøpt hos grønnsakshandleren din. Bland dette sammen ta saften av 1 - 2 båter lime og smak til med litt salt og pepper. La dette stå mens du lager resten. 

Jeg har ingen dampkoker så jeg tar ca 1 - 2 dl med vann i en stekepanne og legger spinaten i pannen litt etter litt sammen med all hvitløk, chili og noe salt, la det småkoke/dampes til det har falt sammen. 
Det smaker utrolig godt og du blir veldig god og mett. 

Totalt så er det ca 390 kcal (fisken er 300 kcal). Det er som sagt høyt fettinnhold, men det passer vel kanskje bra for dere som sverger til lavkarbo:P (10% karbohydrater, 30%protein, 51% fett)

Så nærmet det seg fredag og nervene var litt i høygir, det var starks klart til photoshoot for vektklubb.no. Kjolene hadde vi valgt ut tidligere den uken sammen med stylist Tom Greni og dem var helt fantastiske! Jeg hadde også gått ned til 82,4 kg (3 kg siden søndag) så nå føltes ting litt bedre. 

Det var utrolig gøy på photoshoot og veldig spennende å snakke med Tom Greni om sminke og utdanning innenfor det mens jeg ble sminket av han, like kult var det å bli fikset på håret! Det var Una Namøs som fikset håret mitt og hun var så utrolig flink! Hvis noen lurer så jobber hun for Floww frisør. 

Smike: Tom Greni Hår: Una Namløs

Dette er jo ikke et verdig bilde av sminken siden det er instagrambilde og tatt med en iPad, but you get the picture :P 
Bilder av kjolene eller photoshooten må dere bare vente med å så se til etter det kar kommet ut på VG nett og i avisen, men vi fikk høre at det skulle komme ut i begynnelsen av september, så kommer historiene våres etterhvert. 

Det var utansett veldig spennende å møte de andre som hadde blitt valgt ut og alle hadde vært så utrolig flinke!! Skikkelig inspirerende var det! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar