tirsdag 19. mars 2013

Før- og etterbilder - 20 kg!

Da har jeg endelig kommet meg under 83 kg dere! På mandag så veide jeg 83,3 kg, men i dag så var jeg under, så da følte jeg at det var på tide med noen før og etter bilder.

Jeg virkelig hater det lyset i gangen, det er ikke spesielt flatterende i det hele tatt, men man får hvertfall se sannheten :P
Det har vært en lang vei hit hvor jeg er nå og jeg trodde jo at jeg skulle nå 20 kg litt tidligere, men jeg er fornøyd med at jeg har brukt den tiden jeg trengte og ikke stresset med dette slankegreiene. For som jeg har sagt mange ganger og som jeg vil nevne igjen! Dette handler ikke om å slanke seg, men om å få til en livstilsendring!

Har jeg klart å få til en livstilsendring da?
Ja, det vil jeg tørre å påstå. Det er utrolig lett for meg å falle tilbake i gamle vaner, men nå ser jeg det og jeg tar meg sammen igjen med en gang.

Hva er anderledes nå fra i fjor?
Jeg er mye mer positiv, ser lysere på livet. Jeg har mye mer energi, og jeg trener regelmessig. Jeg trener mye hardere enn før og jeg liker å trene! Kostholdet er betydelig bedre, jeg har lært så utrolig mye som jeg nesten kunne ønske jeg ikke visste, neida! Men jeg må si at vi går alle rundt å putter i oss utrolig mye forskjellig drit, uten å spørre oss selv hva det egentlig er vi putter i oss. Jeg tenker bare på familie og venner som sitter å klager over at nå har dem lagt på seg og dem forstår ikke hvorfor, dem spiser jo sunn middag! Sunn forhold til hva? spør jeg da. Ja typist norsk sunn kost! Norsk sunn kost er vel og bra det, men tidene har forandret seg, og før så spiste dem ikke potetgull på kveldene, før så var dem mer aktive, vi sitter sykt mange timer på ræva å glaner på TV, og gjerne da mens vi spiser ett eller annet! Ikke bare det, men det er mange som ikke spiser annet enn en stor middag og en stor lunsj i løpet av en dag og det er heller ikke bra. Hvis du har denne typiske norske kosten med masse poteter, kjøtt, brus saus og litt grønnsaker eller spaghetti og kjøtteig til middag fordi det er enkelt så vil ikke jeg at du skal slutte å spise dette, men alt med måte. Her kommer jeg nemlig til det som har vært vitalt for meg og min vektnedgang:

Hvordan kan jeg gjøre maten min sunnere?
Bytt ut spaghetti med fullkornspasta og ta halvparten av hva du normalt ville tatt, bruk karbonadedeig istedet for kjøttdeig, stek masse grønnsaker sammen med kjøttdeigen, ha gjerne oppi hakkede tomater og smak til med krydder i stedet for den ferdigkjøpte sausen, vips så har du fått i deg masse proteiner og sunne karbohydrater som holder deg mett lenger enn et par timer. Bytt ut potetene med andre grønnsaker, lag f.eks grønnsakstuinger. Bruker du mye ost på skiva? Velg lett ost, eller om du ikke kan spise en brødskive uten å ha på smør, velg heller lett philadelphia eller en annen lett smørost og pøs heller på med kalkunpålegg og grønnsaker! Det finnes lettere varianter av det meste, og ja, du kan argumentere med at det smaker ikke like godt, men da kan du også drite i å fortelle meg at du har blitt så tjukk i det siste og at du ikke forstår hva du gjør galt :P Man må ofre litt for å gå ned i vekt, og smaken på lettere produkter venner du deg fort til. Nå synes jeg f.eks naturell yoghurt smaker mye bedre på det meste enn rømme, men skal jeg f.eks kose meg med potetgull og dip en kveld, så skal jeg innrømme at jeg velger heller lettrømme enn kesam for kesam og dippulver var noe drit :P

Har jeg nådd målet mitt nå?
Nei, jeg har ikke det! Jeg er veldig fornøyd nå det er jeg, men jeg vil veldig gjerne kunne gå inn i en hvilkensomhelst butikk og passe inn i buksene dem har der, jeg vil slippe og alltid kjøpe stræsj på cubus eller lindex fordi de butikkene er de eneste som har bukser i størrelse 46 som passer til meg. Jeg kommer meg nok inn i en 44 nå, men jeg vil veldig gjerne ned i en 42 uten så se ut som at jeg skal til å sprenge ut av den. Jeg syns det hadde vært deilig å føle meg bra i bikini også! Så nå som jeg har helsa mi, så går det mer på det overfladiske, jeg vil rett og slett se bra ut! For hvem? For meg selv rett og slett!  Jeg har fremdeles en masse å ta av så nå mandag den 11.03 startet jeg på nytt. Da var vekta 86.4 og jeg satte meg som mål å gå ned 15 nye kg og det skal jeg klare!

Her er før og etterbildene:
               103 kg                           96 kg                           90 kg                             83 kg




Minus 20 kg! 





 Selv om bildene er crap så er det jo tydelig forskjell og jeg er veldig fornøyd med meg selv og min innsats! Så nå er det bare å stå på videre, frem mot de neste 15 kg!

LoL, det ser litt ut som jeg er en dverg her, eller hvertfall at jeg har dvergarmer:P


Ukens veing: 

7 mars 2012: 103 kg BMI: 34,4
11 mars 2013: 86,4 kg BMI: 28,9
18 mars 2013: 83, 3 kg BMI: 27,8

10 kommentarer: