mandag 24. juni 2013

Gode kneøvelser for vonde knær!

Da var en uke unna! Jeg har faktisk klart å være veldig flink hele forrige uke og det resulterte i 1 kg ned :D Jeg fikk trent 3 ganger på jobben og jeg hadde et bra kosthold hele uken sett bort fra lørdag ;)

På lørdag så ble det holdt en flott fest for midnight burlesquere og champisfaktoren var svært høy! Jeg hadde det sykt gøy og ble nok ganske pussa og sov 14 timer dagen etter haha. Tusen takk til alle dere som gjorde kvelden helt fantastisk morsom ;)

I dag så har Thomas, Kine og jeg hatt en treningsøkt sammen på jobben. Her hadde vi 10 min oppvarming, så en del boksing og til slutt styrke/sirkeltrening. Det ble godt over 1200 kalorier, men vi holdt også på i nesten 2 timer..





Jeg tenkte jeg skulle vise noen av de kneøvelsene jeg fikk av Anne Line for å trene opp musklene rundt knærne. Jeg sliter en del med knærne og dem gjør fort vondt og blir betente. Derimot når jeg gjør disse øvelsene helst 3 ganger i uka så hjelper det veldig mye. Jeg tenkte derfor jeg skulle dele dem her med dere. Det er ikke noe bra bilder, bare iphone, men dere skjønner sikkert greit hvordan øvelsene skal utføres.
Det som er fint med disse øvelsene er at du kan gjør den i stua på sofakanten, spesielt for de av dere som ikke er helt moden for å gå ut å trene i all offentlighet enda ;)

Øvelse 1

Ha gjerne helene oppå benken og ikke sånn som jeg har dem der, begge ting fungerer.

Så løfter du rumpe og det ene benet opp, tar det ned og bytter ben.

Dette gjør du 10x3 på hver bein

Øvelse 2

Jeg gjør dette helst med 10 kg vekter eller mer, men om du er i startfasen så holder det sikkert med egenvekt.

øvelse nr 2: opp og ned, begge beina på plass. 10x3 her også

Du kan gjøre øvelse 1 med vekter også!

Øvelse 3


Denne ser kanskje ikke så tung ut, men det er ikke like lett å holde balansen mens du går opp og ned.  10x3 her også :D
Øvelse 4 
Utfall, kan gjøres både med og uten vekter :) 



Kan selvfølgelig gjøres uten vekter, uansett 10x3 på hvert bein
 Øvelse 5 

Vanlig knebøy

Jeg er ikke så god på å komme meg skikkelig ned, men jeg prøver det jeg kan! Her gjør du 10x3, men gjør gjerne 20x3 etterhvert ;)

Dette er enkle, men tunge øvelser som man kan jobbe med i første omgang. Ettersom man blir bedre så kan du legge på tyngre vekter, eller ta flere reps.

Håper det var til noe hjelp hvertfall. Jeg merker uansett at jeg kan jobbe bedre og får mindre vondt etter å ha gjort disse øvelsene i noen uker.

Lykke til :D

Ukens tall:

7 Mars 2012: 103 kg, BMI: 34,4
19 Juni 2013: 82,4 kg
24 Juni: 81,4 kg, BMI: 27,2

Ukens mål: 

Tren minst 3 ganger
Holde meg på 1500-1600 kcal hver dag, bortsett fra lørdag. 
Gå trappene





1 kommentar:

  1. Så fantastisk! Dette skal jeg absolutt prøve hjemme. Sliter veldig med stive knær. Kan absolutt ikke sitte i skredderstilling, og ja, det med å ta seg opp etter å sitter på gulvet eller lignende er ikke noe gøy... Takk!

    SvarSlett