søndag 13. september 2009

Nihon

Det er fredags morgen og alt er pakket og klart til reisen som naa ligger foran meg, det er en litt rar foelelse som naa ligger over meg, tenk.. jeg kommer faktisk ikke til aa se dette rommet eller disse menneskene som jeg har blitt saa glad i paa nesten 5 maaneder, men tenk alt jeg vil faa oppleve:P Turen til flyplassen gaar veldig fort, Karianne som jeg reiser meg ringer meg oppgitt noen ganger fordi hun har glemt noen ting og kommer til aa bli forsinket, jeg tar det med ro.. ting ordner seg for snille jenter, eller var det smarte? (Jeg maa foresten takke Mor-Rokkan, som hentet meg og tok ten ene kofferten min)
Paa flyplassen treffer jeg Joakim og vi stiller oss i koe, det er naa bare et kvarter til check-in stenger og ingen Karianne aa se..10min..5 min og fortsatt ingen Karianne..2min der kommer Karianne loepende og vi rekker det akkurat:)

Flyturen til Kjoeben gikk som et blunk og det var rett paa neste fly. Flyturen til Japan gikk veldig fint, her fikk vi middag nesten med en gang vi var luften. Det fantes en tv i hvert sete, her kunne vi velge filmer og spill, men tror du at min virket? Jeg fikk hjelp etter en liten stund og satten meg i en saa konfertabel posisjon som jeg kunne. Lost in Translation gikk, alle har mast om at den maaaaaaaa jeg jo se siden jeg liker Japan saa godt. Jeg maa bare si en ting om den filmen og det er at det maa vaere en av de kjedeligste filmene jeg har sett. Jeg avsluttet kvelden med aa se Natt paa Museumet 2 foer jeg proevde aa faa meg noe soevn. Klokken var 9.00 norsk tid og ca 04.00 japansk tid og vi skulle lande om ca 5 timer. Jeg klarte kanskje aa sove i 3 timer foer jeg gav opp. Vi spiste frokost, deretter skrev i ned den noedvendige informasjonen for passkontroll og toll.

Klokken 09.30 lokal tid lander vi, dvs. 02.30 norsk tid, jeg er usedvanlig opplagt. Det er kanskje ikke saa rart at jeg er saaa opplagt med tanke paa at normal saa er jeg paa jobb paa denne tiden av doegnet hehe. Koen gjennom passkontrollen gaar kjempefort, men saa gikk ogsaa jeg og Karianne sist av flyet da. Vi blir tatt bilde av og de tar fingeravtrykkene vaares, det hele var over foer jeg fikk sagt hei til mannen bak skranken. Beryl staar nede med bagen min som allerede hadde kommet (den hadde priority, kjoerte buissness den veit du). 5 min seinere kom kofferten, jeg har pass og tollskjema klart og vi gaar bort til toll mannen, men blir sendt tilbake siden Joakin hadde glemt aa skrive toll ting. "hva var det vi leste paa plakaten i kjoben sa Joakim.. Verden venter paa de forberedte.." roper jeg til han, jeg faar bare et grynt tilbake.
Vi tusler tilbake til tollen. Mannen tar passet mitt, men foer han har snudd det med forsiden frem spoer han om vi er norske, her var det ikke noe engelsk alt gikk paa japansk. Han spoer oss vidre hvor vi kommer fra. Vis svarer at vi kommer i fra kjoeben. Han ser betenkt ut og fortsetter aa spoerre oss hvor vi kommer i fra. "mae mae" sier han. ahhh foer ja. vi klarer til slutt aa forklare at vi kom i fra Oslo til Kjoben og deretter fra Kjoben til Japan. Han slipper oss loes.

Vi moeter resten av gjengen som ogsaa hadde ankommet paa den designerte moeteplassen. Her venter vi paa deligasjonen fra skolen. Vi blir kjoert til skolen i en veldig soet minibuss:)
Paa skolen faar vi utdelt dopapir, sopleposer og vi blir fortalt at det er kjempeviktig at vi kildesorterer. Til slutt faar vi noeklene til leilighetene vaares. Hurra!!!

Alle blir kjoert dit vi skal, jeg tror vaares leilighet er naermest skolen. Jeg har ikke provd aa gaatt dit enda. Vi ska faa utdelt sykler, men vi ble fortalt at vi maatte vaere kjempeforsiktige fordi de hadde en masse ulykker. De fortalte om en koreansk jente ved universitetet som hadde blitt paakjoert og slengt ca 60 m unna bilen, hun overlevde men hadde fortsatt vondt i hodet...
Hun som er eier av vaart leilighetkompleks er utrolig snill og soet. Jeg tror vi maa ha snakket med henne i en time foer vi gikk hvert til vaart, hun var veldig behjelpelig, kunne nesten ikke noe engelsk men jeg ble svaert overreasket over hvor utrolig mye Japansk jeg faktisk forstaar. Problemet er at jeg ikke er noe god i aa snakke det, men det kommer vel etterhvert.

Min leilighet er ganske stor egentlig. Kjoekken med en gassplate, vask, vaskemaskin, kjoeleskap med fryser og microboelgeovn. Et lite toalett. En dusj med vask og badekar. og et stort soverom med tv, pult, seng og kembo skap. Der er veldig koselig og jeg sov veldig godt den foerste natten.
Byen er ikke saa stor, alt er paa en maate plassert langs en hovedvei som er doedslang. De er uuutrolig mange bilforretninger med de styggeste smaa suzuki biler(alle er jo like). Lorraine og jeg har naa funnet oss en fin internet kafee hvor jeg naa befinner meg inne i en liten baas med sofa, tv playstation og en datamaskin. Naa skal vi rusle litt rundt og titte, se om vi finner skolen ettersom vi skal ha en placement test i morgen tidlig. Unnskyld for alle skrivefeil og ae, oe, aa men det er et japansk tastatus jeg skriver paa saa hold ut :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar