onsdag 16. september 2009

Sashin o torimashita! Bilder

Endelig saa fant jeg kabelen slik at jeg kunne legge ut litt bilder.. eller en del bilder. Naa kan dere hvertfall faa se litt hvordan jeg har det:) Det foeles ganske riktig aa vaere her, har ikke noe saerlig hjemlengsel men det pleier jeg jo heller ikke aa ha. Savner selvfoelgelig mange av dere der hjemme, men kan ikke si jeg savner Norge saa fryktelig mye, men det kommer nok det ogsaa kan jeg tenke meg. Det jeg er ganske overrasket over er at jeg ikke har noen form for jetlag i det hele tatt, det er jo ganske deilig. Jeg sover bedre her enn det jeg har gjort de siste 3 mnd. Det kan jo ha noe med at jeg bor over en pub hjemme og legger meg nesten alltig naar solen staar opp... Leiligheten jeg har er veldig fin, proevde badekaret for foerste gang i gaar noe som var veldig digg. Jeg maa jo le, foer jeg dro saa skulle jeg vise Margrethe hvordan hun kunne bruke vaskemaskinen min, det er typisk oss. Vaskemaskinen vaar er liskom saa vanskelig aa bruke proev aa kom hit og les paa den jeg har, da forstaar man virkelig ingenting. Jeg har naa satt den paa trykket paa on og staato saa vi faar haape det gaar bra, men den dunket og braakte noe veldig.. Her ser har vi visumet mitt, det er veldig fint syns jeg. Naa er jo ikke mitt syn veldig objetivt eller da, jeg syns jo alt vel Japan er fint.
Da vi kom paa flyplassen ble vi hentet i denne soete lille bussen, det staar Josai kokusai daigaku paa bussen (tror jeg) som betyr Josai International University.





Jeg har ikke helt forstaatt hvordan jeg plasserer disse bildene saa det blir desverre litt hulter til bulter, jeg faar hoere med nien av de andre som skriver blogg det forstaar sikkert. Jeg proever og hoeyre klikke men alt er jo paa Japansk saa det er ikke fullt saa lett og forstaa. Dette er da dusjen min. Man dusjer og vasker seg foer man hopper i badekaret. (du maa ikke dusje i badekaret, det er en ren sone:P)



Her ser du skapet mitt som er enormt inni, jeg tenkte skrekkfilm med en gang jeg aapnet det hehe.



Inne paa kjoekkenet, det er den skumle vaskemaskinen som er ved siden av kjoleskapet. I gaar klarte jeg omtrent aa sette fyr paa leiligheten med microen. Blond som jeg er saa forsto ikke jeg at den frosne maten mare skulle ha 20 sekunder saa jeg satte paa 20 min, la oss bare si at det luktet ganske brent etter 2 min..



Her ser du soverommet mitt ut mot verandaen. Verandaen brukes kun til aa henge opp toey til toerk.




My lovely kitchen...Trenger nok litt mer stasj. Vi fikk nemlig stekepanne og kjele paa deling...



Det sinnsykt store skapet. Jeg regner med det er laget slik saann at man kan legge futonene inn der naar man ikke sover. (futon* tynn madrass lignende ting man sover paa her i Japan, jeg er glad jeg har seng..)




Klar for aa begynne aa lese, men jeg maa bare si at denne pulten er nok i minste laget. Skal nok holde meg til toshokan jeg.. (biblioteket) Men foerst maa jeg faa saant et adgangskort. I gaar var vi paa skolen og skulle faa all slags veldig veldig viktig informasjon, paa japansk selvfoelgelig. Vi skulle skrive oerten skjemaer med informasjon vaares adresser, foreldres adresser, telefonnr. soeke om ailiencard som vi skal levere paa Torsdag. Hurra da faar jeg kanskje mobil..




Dette er navnet paa huset der jeg bor. aruto furusu josai B (Alt fluss) Jeg bor i nr 105 som er den fjerde doeren men de har ikke leiligheter her som har tall nr 4 fordi i Japan saa er 4 som 13 er for oss. tallet kan uttales yon, yo eller shi og det siste betyr ogsaa doed..


Jeg bor i leilighet nr 3 fra venstre.



Paa vei til skolen. Lorraine, Yumi, Yvonne og jeg er de som bor naermest skolen og det tar oss 30-40 min aa gaa dit. Jeg skrev tidligere at sentrum var en eneste lang gate men det var feil. Det finnes faktisk et sentrum, med et kjoepe senter o.l men det er ikke akkruat stort og det meste befinner seg langs den store hovedveien.



En av de sikkert 100 bilforretningene.



Yumi har virkelig kommet tilbake til sine roetter. Paa soendag lagde hun middag til oss. Her driver hun aa lager Dumplings:) Gjett om pappaen hennes kommer til aa bli stolt for ikke aa snakke om bestemor.



Naa er Dumplingsene klare til aa stekes.




Lorraine hadde ansvar for risen, vi fant fort ut at det neste vi skulle kjoepe var en riskoker.




ittadakimasu !! Vi maatte jo ha et bort aa spise ved saa da ble det kofferten til Yumi.



Fotballbanen paa skolen, nei du kommer ikke til aa se meg paa den nei...




Inne paa skoleomraadet. Jeg sysn det er ganske fint der, men de andre liker ikke betongbygningene, men jeg syns at selv om det hele er bygget av betong saa er det en letthet over hele omraadet som jeg liker veldig godt.




Suburbia ved Josai Daigaku


Etter at vi hadde faatt en omvisning paa Josai saa dro Kine og jeg paa en tonkatsu joint. Her ser du virkelig det tradisjonelle Japan.





Det var veldig varmt den dagen.. veit jeg ser ikke ut:P




mmmm groenn te.. egentlig saa syns jeg ikke det er saa godt:(



tonkatsu, ris og miso suppe det hele for ca 60 kr, nam nam



Da vi gikk hjem fra tonkatsu joinet havnet vi midt i en gjeng med smaaaa soete barn som gikk hjem fra skolen, det virket som de syns det var veldig goey med gaijins som oss. De loep foran oss og hylte naar vi kom for naerme.. saa vi var nok litt skumle ogsaa. Kine spoerte hvor gamle de var og de var bare 7 aar gamle. De gaar alle alene hjem fra skolen og det var et godt stykke de gikk ogsaa, det er noe annet enn i Norge hvor vi er saa sykt overbeskyttende.. jeg hoerte noen av jentene som loep foran oss sa til hverandre at vi var omoshiroi som betyr interessant eller morsom de syns sikkert vi var begge hehe.



Da jeg kom hjem fra Kine stakk jeg en tur opp til Yumi, her ser du at hun har stelt i stand mat til allesammen, hun kommer til aa bli litt av en shofu (husmor).




dessert etter maten, dole fruktis..


Etter aa ha faatt helt i oss noen oel (som var 7%) kremt saa drop vi alle paa karaoke hvor vi betalte 3500 yen per pers( ca 250 kr), det er for leie av et rom saa lenge vi vil og drikke saa mye alkohol vi vil... ikke bra ikke bra.. Vi maatte jo selvefoelgelig synge take on me med aha.. Det var ikke vakkert.



Joda vi tok ikke bare vestlige sanger men ogsaa noen japanske, men det var nok lurt aa kunne noe fra foer av for jeg kan ikke si jeg leser veldig fort.



Den dingsen du ser Yvonne skriver paa er den du bruker til aa velge sanger, det fantes en bok som var like stor som den stoerste telefonkatalogen saa det var nok av sanger aa velge mellom, bare ikke saa lett naar alt staar paa Japansk.
Jeg er tydeligvis veldig flink til aa snakke japansk i fylla fant vi ut. Paa slutten av kvelden da vi skulle betale saa ble det noe surr med pengene og Steffen fikk ikke tilbake det han skulle ha. Jeg klarte aa forklare situasjonen til damen i kassen og fortalte hva han hadde betalt og hva han skulle ha tilbake. Dagen etter eller naa til og med har jeg ikke sjangs til aa faa til det, jeg husket gloser som jeg ikke husker naa.. Men jeg har enda ikke snakket engelsk med en eneste Japaner her.


I gaar var jeg utrolig fyllesyk, jeg kan ikke huske sist jeg var saann, men det var helt grusomt aa gaa til skolen aa sitte i klasserommet i 3 timer aa skrive informasjon paa skjemaer.
Paa mandag hadde vi en placement test. Vi fikk den samme proeven som de som er paa det 3 aaret med Japans og skal vaere her i et aar. Naturligvis er det en masse det som jeg ikke forstaar. Jeg valgte aa bare krysse av paa det jeg faktisk kunne saa det ble ikke mye rett.. Det viste seg at denne proeven la grunnlag for hva slags klasse vi kom i, A-klassen var for de som hadde gjort det veldig bra og de kom til aa faa et litt vanskeligere pensum. B- klassen var for resten, de skulle ha normalt pensum og ikke saa vanskelig, naturligvis kom jeg i B:) Noe jeg er utrolig glad for, det ser ut som vi kommer til aa ha mer en kon aa gjoere. Det viste seg at det var en del som hadde krysset av helt vilt paa hele arket og gjettet paa en masse og neon av disse kom i en super klasse som skulle ta pensumet til 3 klasse paa et halvt aar.. 2 avde sa med en gang i fra at de ville ikke det og at de hoerte til i A eller B. Men man ser helt tydelig av fordelignen paa A og B ikke helt stemmer folk som har faatt B pa eksamen havnet i B-klassen mens folk som saa vidt fikk en C havnet i A. Jeg er saa glad for at jeg ikke gjettet vilt da hadde jeg sliti noe innmari. I dag har vi fri og derfor sitter jeg her og bruker en masse tid paa denne bloggen. I morgen skal vi til City Hall og soeke om ailien kort. Paa fredag har vi foerste skoledag. Deretter har vi fri helt til Torsdag neste uke. De har saa mange rare fri dager. "de gamles dag" og skole festival dager.. Maa bare proeve aa faa reist litt mens jeg har fri:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar