tirsdag 15. mai 2012

Første dag på jobb!

Jeg vil først takke for alle de flotte tilbakemeldingene jeg fikk på det forrige blogginnlegget! Det var kjempeghyggelig at så mange var så positive og motiverende. Det var noen som lurte på om jeg hadde lyst til å dele med dere hva slags måltider jeg lager osv. Så jeg tenkte at det er det jeg skal gjøre i dette blogginnlegget.


 

På søndag så var jeg på bursdag hos lillebror som ble 15 år gammel, der var det pølsefest og kaker...
Jeg hadde min første arbeidsnatt i ny jobb i går kveld noe som ga meg nye utfordringer i forhold til kosthold. Jeg brukte en del tid på å oppdatere med om hvordan det å jobbe natt påvirker kroppen og la meg si det sånn, det er ikke positivt. De som jobber nattevakt er mer utsatt for "lettere" psykiske lidelser, mage/tarm-sykdommer, hjerte-kar-sykdommer, forplantningsskader. Jeg er ikke helt sikker på hva det siste er en gang, men det høres ikke bra ut:P Uansett kosthold blir desto mer viktig, ikke bare fordi jeg ønsker å gå ned i vekt, men fordi man er så utsatt.
 Jeg brukte forumet på vektklubb.no og spurte om det var noen som ville dele sine opplevelser i forhold til skiftarbeid. Jeg har ikke hittil fått så mange svar, men jeg fikk noen og alle sa de at de gikk opp i vekt når de jobbet natt, hun ene fortalte at hun gikk opp 10 kg! Det er uansett bra at jeg er føre var så jeg har noe å jobbe mot.

Dette skal du ikke spise om natten FYFY
 På natten skal man helst unngå fettrik, sterk mat og man bør unngå koffein da dette forstyrrer søvnen når du først skal legge deg. Man bør spise små måltider som inneholder fiber, proteiner og umettet fett. Det er viktig å ha med matpakke og mellommåltid på jobb. Når skiftet er over så er det lurt å innta ett lett måltid. Jeg leste også at det ikke er anbefalt å trene etter skiftet. Jeg fant noen forslag til hvordan man burde spise. 


1. Man skal helst innta et solid måltid før skiftet starter, måltidet bør bestå av mye grønnsaker, og magert kjøtt, fisk, fugl eller egg samt grovbrød, fullkornspasta eller fullkorsnris.

2. Man bør spise et mellommåltid for å holde blodsukkeret på et bra nivå. Spis gjerne yoghurt, litt grønnsaker, nøtter eller et knekkebrød.

3. Nå kommer vi til hovedmåltidet under skiftet. Det er viktig å unngå for store måltider om natten. Velg gjerne grovt brød med magert pålegg eller en salat med skinke, reker, egg eller tunfisk og litt fullkornspasta. Vann, grønn te eller mager melk er best å drikke.

4. Nå til det siste måltidet før skifte ender og før du skal legge deg. Man bør ikke spise et stort måltid 5 timer før leggetid. Det er faktisk sånn at et lite måltid er bedre for søvnen, et lite karbohydrarikt måltid kan øke den naturlige melatonin-konsentrasjonen i hjernen og er en fin effekt før innsovning. Et perfekt måltid for rask innsovning er litt grov kornblanding med yoghurt, cultura eller mager melk. Hvis ikke du liker det eller vil variere så kan du f.eks spise knekkebrød med magert pålegg.

Så dette var jo vel og bra, men det er det å faktisk klare dette da! motivert som jeg var dro jeg på butikken og kjøpte inn sunne matvarer som dere ser under.


Jeg fant ut at jeg ville lage meg grønnsakssuppe som kan være fin å spise til middag i tillegg til å ha med som lunsj. Jeg veit ikke om fler har hørt om denne suppen, men den blir ofte omtalt som rikshospitalets suppediet og skal visstnok få folk til å gå ned i vekt før operasjoner. Denne suppen er del av en større diett som er drit kjip å gå igjennom. Jeg husker at jeg prøvde den for noen år siden, den fungerte veldig bra, men det er bare vann kroppen tar av seg så du går like fort opp igjen. Grunnen til at jeg ville lage den igjen er fordi det er en fin og mager basesuppe som man kan ha som mellommåltid, lunsj, middag og den er billig. Jeg anbefaler ikke å spise den til alle disse måltidene, men variere og spise brød eller noe lignende ved siden av.




Her er oppskriften, jeg har tatt i litt mer buljong og andre krydder som hvitløk, chili og ingefær for at det skal bli mer smak.


  • 514 gram Purre
  • 356 gram Stangselleri
  • 158 gram Paprika, rød
  • 636 gram Gulrot
  • 702 gram Hodekål
  • 800 gram Tomat, hele, hermetisk
  • 41 gram Hvitløk
  • 20 gram Ingefær, fersk
  • 10 gram Chili, frisk
  • 4 stk. Hønsebuljonterning
  • 2 l Vann
 Du trenger ikke å bry deg så mye om grammene og mengden her, det er bare jeg som veide alt sammen for å lettere regne ut hvor mange kalorier det er per porsjon. Jeg skrev inn at dette utgjorde ca 10  store porsjoner, hvor hver prosjon er ca 500g og det er 86 kcal! Altså ingenting så du skjønner hvorfor det er viktig å ikke bare spise suppen men også få i deg andre ting. Jeg hadde to skiver med Vita Hjertegod Grovbrød med dijon-sennep.

Som du ser det ble masse suppe, men etter den hadde kokt ferdi helte jeg alt over i den ene kjelen. Det er nok suppe til å holde ut uken

Til mellommåltid så kuttet jeg opp et eple, hadde ca 80g blå druer, 50 gram nøtter og noen jordbær. Dette er nok til to mellommåltider og utgjør ca 456kcal (228 per porsjon). Nøtter inneholder mye fett, men det er det gode fettet og det er også ganske bra for helsa, nøtter inneholder en hel del nærinsstoffer og det metter ganske bra:D




Jeg tenkte også på at det ville lønne seg som jeg skrev over å spise et lite måltid 2 timer før skiftet skulle ende, så planen min var deler av mellommåltidet over og en skyr. Jeg digger skyr. Ikke smaker det supert, men det metter veldig bra og det holder deg mett en stund. Skyr er rik på proteiner og inneholder ikke noe fett så det er det perfekte mellommåltid med litt fukt.


Så hvordan gikk dette? Det var jo min første dag og jeg hadde masse å sette meg inn i, så det ble faktisk ikke tid til noe særlig spising... mye fordi hunjeg jobbet sammen med ikke pleide å spise i løpet av vakta, hun spiste heller frokost før hun gikk. Når man er ny og ivrig på å lære har man ikke så lyst til å si, hei du! Nå vil jeg sette meg ned å spise suppe jeg, disse bookingene tar jeg senere:P Men, jeg skal være flink å ta meg tid til spising når jeg kommer meg litt inn i ting. Jeg spiste uansett nesten opp hele mellommåltidet mitt hvertfall.

Denne nistepakken ble det dessverre ikke tid til å spise opp, men jeg prøver igjen i dag!

Det jeg la merke til var en dundrende hodepine når jeg våknet. Grunnen til det var at jeg hadde drukket alt for lite vann på jobb. Så i dag skal jeg drikke mye mer vann!

Jeg la meg med en gang jeg kom hjem klokken 07.30 og sov til 15.30 så det er jo egentlig ganske perfekt. Jeg skal ekperimentere litt med dette kostholdgreiene og finne noe som passer bra for meg og som forhåpentligvis ikke gjør at jeg øker i vekt.

So tune in, jeg kommer med flere oppskrifter og lover å fortelle mer om hvordan jeg løser dette med kosthold og trening:D Takk for at dere leser!




2 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift:)
    Denne skal jeg prøve ut.

    Og jeg visste ikke at nattevakt hadde så stor innvirkning på kroppen!>_<
    Det er virkelig stort av deg å klare å ta tak i de endringene som du må gjøre for å få dette til å funke. Stå på, jeg har all tro på at du vil klare det:)
    og jeg gleder meg til å høre hvordan det kommer til å gå fremover.

    SvarSlett
  2. Tusen takk det var hyggelig å høre, ja nattevakt er ikke noe bra greier, men jeg tror jeg kommer til å trives med det. Det er litt slitsomt nå om dagen midt oppi eksamen, sor jeg har null interesse av eksamen men masse interesse av å lære ny jobb, så eksamensøving blir dyttet bort, så jeg tror ikke det kommer til å gå særlig bra:P
    I tillegg så har denne uken gått dårlig i forhold til trening og det er kjipt, men jeg skal jobbe på!

    SvarSlett