mandag 28. mai 2012

Yey klarte å havne på 95kg før Juni!

Det har nå straks gått 12 uker siden jeg meldte meg inn i VG's vektklubb.no. I begynnelsen gikk det raskt ned, så gikk det litt opp igjen, men etter det har det gått sakte nedover hver uke. Vektreduksjonen hver uke kan ha variert fra bare noen 100g i uken til smått over 1 kg. Planen er å gå ned 20 kg innen 12.11.12, det vil si at jeg må gå ned ca 0.5 kg i uken og hittil har jeg klart meg med et gjennomsnitt på 0.6kg i uken. Jeg er veldig fornøyd med dette og ligger litt foran skjema.

Jeg er en sånn person som setter meg et mål, men forventer mer av meg selv. Så når jeg har satt meg et mål om å gå ned fra 103kg til 83 kg på 36 uker, så forventer jeg egentlig å ha nådd 80 kg på 35 uker. På en måte er dette en bra egenskap fordi når ting går bra og  jeg ligger etter planen så pusher jeg meg selv litt til. På en annen side så er dette noe man kan bli stresset av og kanskje bli litt deprimert hvis man ikke når de indre målene man har satt, man føler at man har sviktet seg selv. Vel det er nå bare sånn jeg er og det er ikke så mye jeg får gjort med det.

Jeg sa for noen uker siden når jeg hadde gått ned 5 kg og var på 97 kg at jeg ville prøve å nå 95kg før juni. I begynnelsen av forrige uke så det ganske mørkt ut. Jeg har ikke trent noen ting i det siste og forrige uke fikk jeg kun trent en gang og den varte kun en halvtime... Da jeg gikk på vekten sånn midtveis i forrige uke veide jeg 97 kg!!! Jeg tenkte jaja der ser vi hva eksamenstress og masse jobbing uten fokus på trening gjør med kroppen. Jeg ble ikke så veldig deppa for jeg har holdt på i såpass mange uker at jeg kjenner kroppen min nå. Jeg veit at hvis jeg er oppblåst og har jobbet mye så kan jeg plutselig øke vekten med opp til 2 kg. Da er det bare å krysse fingrene å tenke at det bare er vann.

Jeg var derfor ganske sikker i det forrige blogginnlegget på at jeg ikke kom til å klare å nå 95kg før juni og jeg gledet meg ikke til å gå på vekta i dag. Min bekymring var til ingen nytte, da jeg gikk på vekta sto det 94.8 kg! Jeg trodde ikke mine egne øyne og måtte gå på tre ganger til for å være sikker på at det ikke var noe feil med vekta. Jeg tar ikke helt gledene på forskudd fordi jeg er ganske skuffet over at jeg ikke har trent noe mer en 3 ganger på to uker og er derfor ganske sikker på at denne reduksjonen er dels tapt muskelmasse.

Så hvorfor fikk jeg ikke trent noe forrige uke? Jeg jobbet 4 dager i uken, hvor jeg i tillegg jobbet på to forskjellige jobber to av dagene. I tillegg trengte de hjelp på Børsparken lørdag morgen. Jeg fikk beskjed om at det kom til å være en rolig morgen og at jeg derfor helt sikkert kom til å klare meg fint alene. Det var ikke rolig! Det var sjokkafullt med briter på grunn av lørdagens kommende landskamp og flere av dem hadde endret sin booking til en ekstra dag og selvfølgelig ville de beholde samme rom. Dette er jo ikke noe vanskelig å få til, men for meg som aldri egentlig har blitt forklart i ro og mak hvordan man gjør dette med tanke på at jeg skal jobbe natt og derfor ikke kommert til å behandle så mange check-inns visste derfor ikke helt hvordan jeg gjorde dette. Jeg fant det ut og fikk det til. I tillegg hadde jeg et tysk par som synes at sengen deres var alt for smal og ville ha et twinrom. Hotelles var fullbooket og alle britene skulle alle ha twinrom "I have booked a bloody twin room, so I am gonna get a bloody twin room I tell ya!" Jadda!! Jeg stryrte noe veldig med å få kabalen til å gå opp i opp. Jeg var veldig heldig som hadde husøkonom Anna der til å fortelle meg hvilke rom som hadde hva. Det var en stressende lørdag morgen, men utrolig spennende. Jeg liker sånt, hvertfall når jeg får det til. Det kom jo selvfølgelig en buss med fortvilte tyskere også sånn rett før mitt skift var over. Disse var rammet av streiken og visste ikke noe om sin feriering her i Oslo. Jeg fant ut at båten de skulle ta søndag, hadde allerede dratt.. Noe som gjorde dem enda mer forvirret stakkars. Alt ordnet seg til slutt da de mottok en faks fra det tyske reiseselskapet med ny informasjon. Så til slutt ble klokken 16.00 og jeg var en time overtid. Derimot! Jeg hadde sagt ja til å jobbe natt også, så jeg fikk lagt meg ned på et varmt singelrom og sovnet i et par timer før jeg sto opp spiste middag, leste litt til eksamen og begynte på nattevakten.
Natten gikk veldig fint bortsett fra en veldig sinna mann, men det ordnet seg det også, for meg ikke for han.

Så som dere forstår så har jeg hatt en veldig busy uke og har hverken hatt tid til trening eller eksamenslesing. Jeg er derfor inne i en eksamensfreakout akkurat nå. Jeg kan ingenting. Jeg bruker alt for lang tid på oversettelsene og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Jeg kommer meg ikke halveis igjennom teksten jeg skal oversette en gang før tiden er over. Jeg kan ikke noe klassisk kinesisk så det går rett vest. Stilen kan jo bli interessant med tanke på at alt vi har skrevet dette semesteret har vært på dataen og derfor er vi ikke lenger vant til å skrive tegn. Jeg har ingen forhåpninger her. Som jeg sa på begynnelsen av dette blogginnlegget så er jeg en som setter meg et realistisk mål, men forventer mer, så hvis jeg sier at jeg skal prøve å få en B, så forventer jeg å klare en A. Nå derimot så skal jeg prøve å få bestått men forventer en D... Så jeg blir ikke overrasket om jeg får en E eller i verste tilfelle stryker. Jeg prøver å trøste meg selv og roe meg ned med å fortelle meg selv at det er ikke verdens undergang om jeg stryker. Jeg har fått til mye dette semesteret, kanskje ikke når det kommer til skole, men jeg har klart å endre kostholdet mitt, jeg har klart å begynne å trene, jeg har klart å gå ned i vekt, jeg har klart å få den jobben jeg vil ha og jeg har allerede jobbet alene der. De tingene jeg har klart er faktisk det som har noe å si for fremtiden min. En eksamen som går til helvete kan jeg alltids ta opp igjen. Det å ta vare på kroppen min er vel faktisk mer viktig, det å ha en jobb nå etter utdannelsen min er faktisk også mer viktig. Ja, jeg prøver å overbevise meg selv her mens jeg skriver, men det er fortsatt den lille stemmen i bakhodet som rister på hodet og mener at jeg lurer meg selv og at jeg rett og slett ikke har jobbet hardt nok dette semesteret. (det er den samme stemmen som forventer de beste karakterene og den raskeste vektnedgangen, drittstemme).

Dette ble et langt innlegg men bare for å få inn noen bilder her så skal jeg dele en sunn oppskrift:
Kyllingwok:
1 stk
Kyllingfilet naturell143


1 ts
Salt0


2 ts
Sukker28


14 gram
Soyasaus8


186 gram
Wokgrønnsaker56


146 gram
Tomat29


112 gram
Rødløk27


7 gram
Chili, frisk2


12 gram
Ingefær, fersk0


14 gram
Hvitløk22


11 gram
Rapsolje97








Dette utgjør totalt 412kcal og gir ca to porsjoner:D

Jeg pleier å blande kylling, chili, hvitløk og ingefær i en bolle mens jeg kutter opp resten. Da trekker det seg inn i kyllingen og den får en bedre smak.


Ukens tall:
Startvekt 7 mars: 103kg BMI: 34.4
Vekt 28 mai: 94.8 BMI 31.7





2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye! Du har gjort en super jobb altså!:D

    Innimellom kommer livet i veien for trening og alt. Sånn er det bare. Det er inget nederlag. Nederlaget er bare et faktum om man ikke henter seg inn igjen!:)

    Keep up the good work!:)

    SvarSlett
  2. Åå, husker du, Lottis, den gang da vi bodde i Kina og kyllingfilet var den billigste delen på kyllingen fordi kinesere bare er interessert i brusk, fett og innvoller? Det var en fin tid. Nå koster det 50 spenn for to fileter. Det er like mye som to avokadoer i Kina, det.

    SvarSlett