fredag 1. juni 2012

Endelig tilbake på treningen:D

Nå er jeg endelig ferdig med den sadistiske kinesisk eksamen. Denne eksamen skulle liksom være gjeldene for et helt år, også det året vi var i Kina. Selv om jeg gikk ut med A'er fra Kina så har det ingenting å si for hva som kommer på vitnemålet mitt her i Norge. Her er det kun denne 6 timers skriftlig eksamen som teller, hvor du må oversette en litterær tekst med tradisjonelle tegn, en samfunnstekst med forenklede tegn, skive en stil på 300-400 tegn og til slutt oversette klassisk kinesisk. Dette var helt grusomt. Jeg hadde systematisk satt av 2 timer til den tradisjonelle, 2 timer til den forenklede, 1 time til stil og 1 time til klassisken.

Første side av eksamen, tradisjonelle delen..
 To timer inn i eksamen hadde jeg så vidt blitt ferdig med det første avsnittet i den første teksten, det vil si at jeg var litt under halvveis i den teksten-- jeg forsto fortsatt ikke hva den handlet om og jeg ble ikke mer forvirret av at den var spekket av metaforer og dverger:P


Den forenklede delen

Så da det hadde godt smått over 2 timer fortsatte jeg på den neste delen, det gikk litt bedre der, den var bittelitt enklere å forstå, men det var fremdeles masse jeg måtte slå opp, og jeg ble vel kanskje ferdig med 2/3 etter at det hadde gått 2 timer.

Stil oppgave og klassisk kinesisk

Siste del av klassisk kinesisk

Klassisk kinesisk er en historie for seg selv, det var faktisk ganske mye, de i fjor fikk 6 setninger som dem skulle oversette, vi fikk dobbelt så mye... Jeg kom meg gjennom alt der, men jeg har ikke peilig om jeg er inne på riktig oversettelse eller ikke. Så var det en time igjen og jeg satte meg ned med stilen. Her valgte jeg den lette oppgaven hvor man skulle presentere seg selv om ti år, livet ditt, familien din og jobben din. Jeg skrev det jeg rakk på en time og så var det hele over! 2 års selvpining i kinesisk var over! Da var det bare å komme seg forbi de gretne eksamensvaktene og ut av biblioteket, møte Kine og knerte en flaske vin:D

Det er sykt digg å være ferdig med det, jeg har ikke peiling hvordan det gikk for jeg husker ærlig talt ikke hva jeg oversatte selv en gang, jeg husker bare at det var ikke bra, og det kan umulig være bra når man ikke har forstått hva man sitter å oversetter en gang.. Uansett, dere veit hvordan man noen ganger håper på å få en A eller B, og at da blir man den lykkeligste person i verden? Vel, jeg har det forholdet til en C nå, en C i hodet mitt er en A, hvis jeg får det så har jeg overgått alle forventninger, men hva jeg håper på er en D, det blir trist men ikke uforventet om jeg får en E...

Sånn var det, eksamen ferdig! Jeg har jo ikke trent siden forrige mandag, så lenge har jeg ikke gått siden jeg begynte å trene en gang. I går dro jeg for å møte Kine på spinning på Domus. Jeg dro en time tidligere for jeg hadde lyst til å presse inn 3 kvarter med styrke. Det var kjempedeilig å komme i gang igjen, og jeg har hatt litt problemer med knær og rygg i det siste og jeg er ganske sikker på at det er fordi jeg ikke har trent noe styrke. 45 min styrke utgjorde dette på pulsklokka:



Sier meg fornøyd med det!

Spinningen gikk også veldig bra, jeg var ikke like fornøyd med instruktøren fordi hun pratet hele tiden og ropte veldig mye, det gjorde meg bare ufokusert og stressa, så jeg tror ikke at jeg kommer til å dra i hennes time igjen. Etter timen, tok jeg de resterende styrkeøvelsene jeg ikke fikk tid til før timen. Så dette ble utslaget på klokka:



Dette er jo supert, 1450 kcal trent vekk på en dag er jo fantastisk. Det er sånt som bare fungerer når man ikke har trent på en stund og man er skikkelig uthvilt.

Sist men ikke minst tenkte jeg at jeg skulle fortelle om to produkter jeg er veldig fornøyd meg. Jeg hadde nemlig ikke brukt opp bursdagspengene jeg fikk fra Mamma og Helge, så for noen dager siden dro jeg til Lush og handlet inn noen godsaker.

Det første produktet jeg vil nevne er Ultra Bland Facial Cleanser, den kommer i en liten og en stor boks, men jeg valgte den lille siden jeg bare vil prøve den ut. Den er litt dyr i forhold til mengden, men det er helt ok.


Det er helt greit at den koster 102 kr for 45 g fordi den er simpelten fantastisk. Jeg har prøvd flere ulike sminkefjernere og min erfarikng er at noen rett og slett blir skikkelig oljete og man får ikke fjernet sminken uansett hvor mye man tørker bort, i tillegg så tar det lang tid, andre tørker ut huden min.
"Den mest skånsomme rengjøringskrem som noen gang er laget, ja den fineste som finnes i hele universet. Bring tilbake et ritual til dine baderomsvaner, og glem alt lettvint og raskt. Dette må du altså gjøre: Smelt noen dasher av denne peanøttolje og bivoksen mellom håndflatene. Så må du smøre den inn i ansiktshuden for at rose- og benzoinoljene skal gi fukt til huden og honningen mykgjør den. Så må du skru på varmt vann, væte en bommulspad eller klut og forsiktig vaske av Ultra Bland nøye. Og, i tillegg, så må du altså stryke over din deilige myke hud og studere hvor ren den ser ut. Passer til alle hudtyper."

Jeg ble faktisk skikkelig overrasket over Ultra Bland, jeg trodde ikke den skulle være så bra. Jeg har bare brukt den når jeg har hatt full makeup, dvs foundation, mascara, gel eyeliner, eye shadow osv, alt det som andre rengjørningskremer sliter med. Jeg tok en liten dært på pekefingeren min og smurte det ut over ansiktet, jeg tok øynene til slutt. Jeg kunne også fint åpne øynene etter å har gnidd det på for å få av mascara og eyeliner. Så tok jeg en lett fuktig klut og fjernet sminken. Alt forsvinner og du sitter igjen med et mykt og deilig ansikt uten noen form for irritasjon. Den er fantastisk.


Det andre produktet jeg vil nevne er Grease Lightening spot treatment. Etter at jeg kom hjem fra Kina, eller på grunn av den dårlige luften i Kina så har jeg sliti en del med små kviser på haken, de bare vil ikke forsvinne. Jeg fikk beskjed om at dette produktet er kjempebra mot kviser. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist men jeg holder fremdeles på å prøve den ut.



Jeg har prøvd den på en kvise som dukket opp på skinnet mitt og den er nesten borte nå, den forsvinner og har ikke blitt betent eller noe så det er utrolig bra. Haken går det litt saktere med, men det er også fordi jeg har en tendens til å pelle, eller lene haken i hendene og da hjelper det ikke så mye. Forløpig er jeg veldig fornøyd  og jeg kommet tilbake å forteller mer ettersom jeg har prøvd den ut:D

Det burde jo også nevnes at Lush er kun laget av naturlige produkter og er ikke testet på dyr!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar