søndag 11. mars 2012

Helomvendning!

Denne uken startet litt skeivt ut, jeg var ute å drakk med Vegard på mandag og på tirsdag hadde Tina og jeg bursdagsmiddag siden vi ikke hadde feiret dagen vår sammen i år. På tirsdag var jeg altså hos en kostholdsveileder, dette kostet 400 kr, noe jeg syns er sykt dyrt for studenter når det er en student som er kostholdsveilederen. Jeg følte heller ikke det var verdt 400 kr, det er fordi jeg er jo ikke clueless, jeg er klar over hvordan jeg bør spise, bare at det passer seg ikke å spise sånn. Hun var liksom ikke streng eller noe, jeg trenger en som sier "Herregud er du klar over hva du gjør med kroppen din når du spiser det der? Veit du hvor lite næring du får i deg! Du kommer til å dø innen et år!!!!" Ja, kanskje ikke akkurat det, men noe i den duren, og det er noe som man kan takle å høre når det kommer fra en som er proffesjonell i dette og som ikke er familie eller venn. Hun derimot, var bare veldig forståelig og jattet litt med meg... Men jeg har vel kanskje fått mer ut av det en hva man skulle tro, for det har jo fått meg til å tenke, jeg har jo tenkt over hva hun burde sagt og dermed kommet til konklusjonen på egenhånd, så kanskje det var det som var poenget hennes...

Uansett det jeg fikk ut av kostholdsveiledningen var at jeg må spise 4-5 ganger daglig og at jeg må spise meg mett de gangene. Jeg må spise fullkornsbrød for det holder på mettheten og da slipper jeg å spise så enormt når jeg faktisk spiser. For som tidligere nevnt er mitt hovedproblem at jeg ikke spiser frokost, lunch, men kanskje en bitteliten ting og så kommer middagen og da propper jeg i meg fett og kalorier og magen min ser "ahhhh jeg elsker deg Lotte, dette er så digg!! Kjenn på den følelsen er de ikke awersome liksom!!" og det er en awesome følelse, men om det er bra for meg, det er en annnen sak fullstendig. Så hva har jeg gjort for å endre kostholdet? Jeg meldte meg inn i vektklubben.no. Her må du registrere høyde, vekt og aktivitetsnivå og ut i fra det så regner de ut hva du trenger av kalorier hver dag. De sier hvor mye du skal ha til hvert måltid, siden kan også gi deg eksempler på hva du kan spise. Du kan legge inn din trening å se hva du har forbrent og om du har klart å holde deg til planen.
Så dette har jeg endret:

1. Jeg spiser frokost hver dag, eksempel på frokost er: Vita hjertegod brød, det med en grovhetskala på 4 (3 skiver) eller rundstykke (2 stk), med god og mager salami, agurk, tomat, og en halv skive lett ost fra Sunnøve Finden. I stedet for smør så bruker jeg bittelitt dijon-sennep.
2. 3-4 timer senere spiser jeg lunsj, den består somregel eller hittil av 3 brødskiver, men det samme som over.
3. Jeg spiser et mellommåltid gjerne 2 timer før middag sånn at jeg ikke skal være kjempesulten til middag. Dette mellommåltidet har hittil bestått av 2 brødskiver eller en skyr m/musli og et eple eller en annen form for frukt.
4. Jeg spiser middag, her lager jeg lakse eller kyllingwok, det er det det har vært hittil.
Normalt så skal man spise kveldsmat, men ofte er det så sent når jeg kommer hjem at jeg har ikke behov for kveldsmat etter jeg har spist middag, er jeg litt fysen tar jeg noe frukt eller en vaniljeskyr.

Utfordringen blir nå å holde kostholdet variert slik at jeg ikke blir lei, og det er her planleggingen kommer inn.
Thomas kom hjem denne helgen og jeg ville at vi skulle kose oss, jeg ville ha taco! Jeg kan derimot ikke spise taco som jeg pleier, veit du hvor mye kalorier og fett det er i den tacoen Thomas og jeg får i oss? Jo, det skal jeg vise deg her:

TACOMIDDAG

mengde:                                                                   kcal
2 0,5 l
Øl, pils 4,5 % alkohol400


40 gram
Nachos Chips (Santa Maria)196


2 skive
Gulost, norsk, skivet (Synnøve Finden)109


0.25 stk.
Lime6


3 fedd
Hvitløk14


0.5 ts
Salt0


20 gram
Chili, frisk5


1 stk
Avokado192


150 gram
Kjøttdeig291


75 gram
Lettrømme (Tine)154


15 gram
Tacokrydder, first price45


50 gram
Rødløk12


2 stk
Tacolefse, hvete, stor385


8 ts
Salsa14


6 ts
Mais, hermetisk19


10 skiver
Agurk7


1 stk
Tomat13


4 stk
Salatblad2


Dette er altså til en person! Jeg overspiser og blir dødsmett, det er drit godt men også utrolig usunt. Man tenker kanskje at taco er da ikke usunt, det er jo masse salat, men faktum er at salaten du stapper i deg er lite i forhold til guacamolen, rømmen, lefsene og kjøttdeigen som inneholder masse kalorier!
Dette måltidet utgjør altså 1464 kcal uten ølen og med ølen blir det 1864!

I går ville jeg ha taco, pokker jeg måtte ha taco! men neppe om jeg ville ødelegge denne uken med å proppe i meg 1464 kcal! Så hva gjorde jeg? Jo, jeg byttet ut kjøttdeigen meg kyllingkjøttdeig, rømmen med mager kesam, i tillegg så droppet jeg en hel del som ikke er vitale for å få taco smaken, jeg droppet: nachochipsene, guacamolen og gulosten! Dette besto altså middagen av:

mengde                                            kcal
10 gram
Tacokrydder, first price30


75 gram
Kesam, mager 56


50 gram
Rødløk12


2 stk
Tacolefse, hvete, stor385


8 ts
Salsa14


6 ts
Mais, hermetisk19


10 skiver
Agurk7


1 stk
Tomat13


4 stk
Salatblad2


1 porsjon
Kylling kjøttdeig (Prior)203

Dette tilsvarer 741 kcal og mye, mye mindre fett! det er altså 723 kalorier spart, i tillegg delte vi en flaske rødvin som tilsvarer 270 kcal per pers i motsettning til 400 som det er med øl, så totalt spart i går kveld var: 1864 - 1011 = 853 kcal! Det er en middag spart det!
Jeg vil også tilføye at både Thomas og jeg ble utrolig mette og syns det var kjempe godt. Selvfølgelig man kan ikke si noen ting i mot at både rømme og guacamolen hadde vært ekstremt godt, men når man prøver å gå ned så er dette en veldig god start.
Vi koste oss allikevel masse på lørdagskvelden, det er jo tross alt lørdag og jeg har sagt at jeg skal ikke ofre alt, og at jeg vil leve et normalt liv. Jeg skal jo tross alt klare å leve sånn til vanlig ikke bare til målet mitt er nådd. Så vi koste oss meg mørk sjokolade som jeg fikk til bursdagen min :) 

 All in all jeg syns jeg var kjempeflink!

Jeg har trent spinning 3 ganger denne uken og styrke 2 ganger så dette er jo fantastisk, nå håper jeg bare jeg klarer å holde det slik til neste uke også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar