torsdag 1. mars 2012

Like før....

Ja nå er det like før jeg har bursdag! I år gleder jeg meg faktisk veldig mye til bursdagen min for jeg skal faktisk feire den for en gang skyld og den skal feires på dagen, med masse venner, alkohol og kake! Jeg tror dette blir særdeles bra hehe, skal innom Grønland i morgen å se om jeg finner noe tacky ting jeg kan pynte opp leiligheten med!

Ellers så har denne uken gått litt tregt. Siden jeg som tidligere nevnt har hatt veldig vondt i ryggen så har jeg vært hos en fysioterapaut for å få en helseprofil som legen min anbefalte meg. Det var abolutt ikke noe å tulle med det der altså! Jeg fikk påpek på alt fra hvordan jeg sto feil til at jeg var sykelig fet, så en skikkelig fest det der! Hun målte høyde, vekt, fettprosent, BMI og kondisjon. Selvfølgelig var ikke BMI´en noe å skryte av, alt det hun sa til meg kom jo ikke som noen overraskelse med tanke på at jeg er fullstendig klar over at jeg er for tjukk, jeg har da et speil hjemme, jeg prøver klær i størrelse eksisterier ikke på H/M, ja selvfølgelig veit jeg dette, men så lenge jeg har vært frisk og rask så har jeg ikke orket å stresse noe med det. Nå har det seg sånn at jeg hart jo ikke akkurat vært så frisk og rask i det siste, spesielt med tanke på dette med ryggen, som igjen kommer av fedme og at jeg tydeligvis i følge Grete står helt feil. Jeg har jo også vært veldig flink i Kina med trening, siden desember så har det ikke vært noe trening så jeg gikk opp 3 kilo på tre måneder.

Hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt da? Jeg er veldig flink i begynnelsen, men så dabber det liksom av, mest fordi jeg ikke har noen å trene med, så derfor tenkte jeg at dette med kostholdveiledning og helseprofil ikke er så dumt. Da tar de mål og alt det der når du begynner, så skal du komme igjen om et halvt år, altså det er ikke bare deg selv om skal se en forbedring men det står skrevet ned i boka til noen utenforstående som med dømmende øyne skal se på deg om 6 måneder og vurdere om du har fulgt deres råd eller bare gitt faen.

Jeg klarer ikke gi opp alt av mat eller godteri, jeg veit med meg selv at min trang om å bli slank er ikke så sterk at jeg ikke kommer til å kose meg litt i helga, for det kommer jeg garantert til å gjøre, men hvis jeg kan få noen tips om hvordan jeg kan spise sunt og fornuftig resten av uken så tror jeg dette vil hjelpe ektremt mye. Jeg vil ikke på noen lavkarbodietter som sprekker bare man ser på brødbakst, jeg vil heller ikke leve på slurpete ekkel slankekost. Jeg vil spise godt men fornuftig! Så forhåpentligvis så får jeg hjelp til dette på tirsdag neste uke.

Jeg må si jeg ble mer inspirert til å skrive ned mine mål og tanker angående dette etter at jeg leste bloggen til Jacqueline som snakker åpent rundt det å endre på livet sitt og gå ned i vekt, så jeg tenkte at kanskje jeg skal skrive ned mine klare mål her, spesielt dette med ukesmål syns jeg var veldig lurt for da har man hele tiden noe overkommelig å strebe etter. I tillegg om man skriver det ned her for hele verden å se, så må man liksom gjøre sitt beste for å fullføre sant..

Når jeg begynte å trene i Kina veide jeg 106 kg og da jeg dro hjem fra Kina veide jeg 100 kg, det var 6 kilo på 3 måneder det. Det er ikke kjempemye, men jeg syns ikke det er så ille egentlig jeg. Desverre så gikk jeg opp tre kilo etter Julemat og null trening. Så da jeg var hos legen tirsdag 21.feb veide jeg 103 kg. Det var samme uken jeg begynte å trene og den uken trente jeg 4 ganger, og tirsdag denne uken var jeg hos fysioterapauten og hadde denne helseskjekken:

Her har jeg en vekt på 102.7kg dvs. en BMI på 34.3 og en fettprosent på 35.7%
Hun skjekket også som sagt kondisen min, som hun nevnte var veldig bra. Hun sa at hjerte mitt var i toppform, men selv om tallene så bra ut gav hun meg dårlig karakter på grunn av at jeg, som hun sa "bar på en ryggsekk" på grunn av fettprosenten.Vi ble enige om at jeg skal ha Spinning to ganger i uken og styrketrening to ganger i uken, og at jeg helst skal gå til jobben når det er mulig.

Så denne uken er målet:
1. Gå til og fra jobb (check)
2. Spinning x 3 (vært på tirsdag, skal fredag og søndag)
Styrke venter jeg med til jeg har fått veiledning av Grete på mandag:)

neste uke så blir nok kosthold også inkludert i målene:D
Wish me luck!



2 kommentarer:

  1. Stå på! Du er superflink!:)
    6kg på 3 måneder er faktisk veldig bra. En halv kg i uka er både realistisk og sunnt:D

    Det er leit å høre om ryggen din. Jeg vet så altfor godt hvordan det er å ha smerter. Er ryggen skadet eller er det muskulert?

    Vi får uansett heie på hverandre:)

    SvarSlett
  2. Det er mest sannsynlig muskulært, hele den nedre delen av ryggen er liksom låst og er ikke med på bevegelsene, så er musklene betent i tillegg. Gudsjelov så har ryggen vært god den siste uken og jeg har ikke hatt noen store problemer så jeg er glad for det:)

    Denne helgen ble det en del godterispising og alkohol på grunn av bursdagen til moi, men jeg er ikke like hardcore som deg og unnet meg det denne helgen:)

    Vi får stå på og om du har noe på hjertet angående situasjonen vår, eller trenger noen å klage til så er det bare så si i fra:D

    SvarSlett