onsdag 29. august 2012

Når du faller så må du bare reise deg opp igjen!

Nå ligger jeg virkelig nede i en liten dump for meg selv å kaver. Det er sååå vanskelig å komme seg opp igjen, men jeg må! Jeg kan ikke holde meg her lenger, jeg er dritt lei.
På to måneder har jeg ikke gått ned noe i vekt. Eller det vil si a jeg gikk ned til 91.1 kg for så nå å ligge på 93.1. Det er to hele måneder uten å gå ned noe, jeg burde ha gått ned hvertfall 4 kg på den tiden om ikke mer, hvertfall i følge planen min.

Selvfølgelig det fungerer ikke å ha en plan uten å jobbe for den. Hvis jeg ser tilbake på den siste måneden for å granske hva som har gått feil så er det null trening og ingen fokus what so ever på kosthold, så da sier det seg jo selv at man ikke går ned i vekt. Går man tilbake til gamle vaner så går man bare opp. Det var sykt deilig å ha ferie, men den var jo bare en uke.. dessverre stoppet liksom ikke kosingen helt opp. Det ble fortsatt en del øl med venner, potetgull og is. Det ble tur til Lofoten hvor jeg fikk masse god mat og drikke, og siden den offisielle ferien var over så har jeg ikke trent mer enn 2 ganger...

Dette er for dårlig! Nå er jeg syk, jeg er sliten, jeg er stresset, jeg savner Thomas og jeg er rett og slett dritt lei! Jeg føler ikke at noen ting fungerer, jeg har ikke lyst til å gjøre noen ting. Jeg er rett og slett virkelig krypet inn i mitt eget ligge hull hvor jeg ligger på ryggen som en skilpadde og spreller for å komme meg opp. Jeg spreller ikke godt nok derimot. Hvor er viljestyrken? Hvor er den enorme "go get it" energien jeg hadde da jeg startet?

La meg si dere en ting, det er pokker meg så vanskelig å prøve å ha et normalt kosthold når man jobber natt. Jeg tror en av hovedgrunnene til at jeg gikk så trygt og sikkert ned i vekt hver uke før mai var at jeg hadde en normal døgnrytme. Jeg spiste mye men jeg spiste det gjevnt og regelmessig fordelt utover hele dagen. Etter at jeg begynte å jobbe natt så spiser jeg lite, alt for lite en uken jeg jobber og det gjør igjen at jeg får alt for lite energi til å trene. Hjernen min forteller meg at jeg må gjøre en ting og det er å spise mer, men kroppen min tenker at jeg må ikke spise om natten for da er forbrenningen lav og jeg ligger jo bare å sover om dagen så da bruker jeg jo ikke energi, dermed trenger jeg jo ikke noe særlig fuel... Dustekropp. Hvor forsvant all den kunnskapen jeg hadde før sommeren? Jeg veit jo hva jeg må gjøre!

Jeg må komme i gang med å slavisk bruke dagboken til vektklubb.no, det er noe jeg ikke har gjort siden Juli og dermed har jeg ikke full oversikt over hva jeg spister og ser ikke hva jeg spiser av fett, karbo og proteiner. Jeg må komme tilbake til å trene minst 3 ganger i uka. Klarer jeg det så tror jeg at mye er gjort. Jeg hadde som mål da jeg startet i mars at jeg skulle gå ned 20 kg innen 19 November. Jeg tror ikke jeg klarer det nå, da må jeg gå ned over 1 kg i uka og så mye har jeg ikke gått ned tidligere. Jeg har ligget på mellom 0.5 - 0.8 kg i uka. I tillegg tar det lenger tid å gå ned i vekt nå som 10 kg er borte enn hva det gjorde for 10 kg siden. Men jeg må prøve, jeg må jobbe så hard jeg bare kan! Jeg hadde satt meg et mål om å nå 73 kg innen April neste år, så jeg har pokker meg bare å jobbe på.

Jeg kommer denne uken og fremover til å starte fra scratch, jeg kommer til å sette meg små delmål underveis som jeg må klare. Jeg orker ikke å være deppa og trist hele tiden, det er så utrolig slitsomt! Det er jo ikke bare slitsomt for meg, men det er jo ikke noe gøy for Thomas å høre at jeg er trist hver gang vi snakker sammen. Jeg prøver jo å si at det er ikke noe han må ta til seg, men jeg tror ikke han hører på meg når jeg sier det. Jeg må bare klare å krype ut av dette mørke hullet å jobbe for å komme meg tilbake der jeg var når det gjelder form og kosthold. Jeg må tilbake til å spise vita hjertegod brød med sunt pålegg, jeg må spise mer frukt og grønnsaker, spise mine skyr yoghurter, steke mine grønnsaker og spise fisken og kylligen min! Tilbake til veing av mat, rasjonering og planlegging, for det er det eneste som fungerer for meg. Jeg må tilbake til full kontroll!

Mål denne uken:
* Ikke drikke noe alkohol
* Ikke spise noe godteri eller potetgull
* Være smart på konfrimasjoen til Anders og ikke overspise!
* Trene 3 ganger

Halve uken er jo over allerede, men jeg må jo bare starte et sted. Jeg kan ikke utsette dette lenger, jeg vil være under 90 så utrolig mye! Jeg kan ikke huske sist jeg var det, tror det var på ungdomsskolen eller noe..

Så ønsk meg lykke til dere, jeg skal også prøve å bruke bloggen oftere som et virkelmiddel i denne prosessen for det er også til stor hjelp.

Tallene:
7 mars: 103 kg
29 august: 93.1 kg

Jeg styrer min egen skute og nå er det på tide å få vind i seilene!

2 kommentarer:

  1. Hei lotte! Sist jeg så deg, kjente jeg deg ikke helt igjen med det første, du ser kjempebra ut!! Med en gang muligheten byr seg, så drar du på en trening, så er du i gang igjen. Etter 2.trening, kjenner du deg tilbake til der du var, og etter 3. føler du rutinen kommer sigende. For meg virker det som, at du har fått skikkelig smaken på treninga, og da er det ikke rart du blir deppa/frustrert/stressa, når du ikke får trent. Du veit jo hvor positiv en treningseffekt kan være! OG: jeg synes du skal komme opp på skolen min en dag, og gjøre masse gøyale treningsting (studerer på NIH). Hilsen ei som digger kebab: JULIEEEE!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det var hyggelig å høre. Du hadde jo ikke sett meg siden jul, så forhåpentligvis så var det lit forandring siden det ja. Fikk kommet meg på trening i går, så skal jeg se om jeg får dratt i dag igjen, men det er ikke like digg når man er sånn halveis i formen. Jeg digger å trene bare jeg får begynt!

      Jeg kommer gjerne opp å besøker deg på skolen, så kan vi prøve ut alle treningstingene hehe:D

      Slett