fredag 21. september 2012

I see dead people! En trenings- og kostholdsdagbok

Ja nå har jeg faktisk ligget litt på latsiden når det kommer til blogging og trening egentlig. Jeg har vært veldig flink når det gjelder kosthold egentlig, med unntak av noen kvelder med alkohol. Jeg føler at jeg av og til straffer meg litt for hardt etter disse kveldene med alkohol.. det er jo helg! Og det skal jo være lov til å kose seg litt i helgen. Jeg pleier jo fremdeles å spise sundt, det er bare denne helsikkens ølen som adder på med 1000vis av kalorier :( Det jeg også glemmer er at den uken jeg jobber så er det absolutt ingen utskeielser når det kommer til alkohol og matinntaket er også nokså kontrollert, så det er jo ingen grunn til å bli så streng med seg selv.

Jeg er egentlig veldig heldig som jobber på Børsparken. Det er ikke bare et sunt hotell i forhold til mat eller det at vi faktisk har en gym med tilgang til personlige trenere i underetasjen, men samtlige av de ansatte er veldig opptatt av trening og kosthold. Ikke på en sykelig måte, men på en veldig sunn og fornuftig måte. Dette er supert synes jeg og det gjør at man kan diskutere og få tips om trening og kosthold. Siden jobben er en så stor del av livet så er det viktig at også den er et slags støtteapparat på flere kanter av livet når det kommer til vektnedgangen. Det er helt klart at det er syrketrening som er det store blant fler av dem på jobben, og Julie har til og med en blogg som er spekket av gode oppskrifter på mat for dem som ønsker et bra og spennende kosthold i forhold til dette (Julies blogg). 

På vei til Lillehammer!
Thomas skulle til Finland denne helgen, så jeg var heldig å fikk Anne Line til å jobbe for meg på søndag slik at jeg kunne dra opp til Lillehammer å få noen dager med Thomas før han dro. Jeg trives bedre og bedre i Lillehammer om dagen, og jeg er sikker på at det har noe med at jeg endelig begynner å bli kjent med vennene til Thomas. Dette var en stor utfordring da jeg kom hjem fra Kina og jeg følte at han ikke inviterte meg inn i "Lillehammer livet", noe som var utrolig kjip! Thomas derimot tror jeg følte at ikke jeg ville komme til Lillehammer, så kommunikasjon er absolutt en viktig greie her. Han bor nå i et kollektiv med 8-9 jenter! Hahaha, det er bare Thomas som kan klare det! Han har altså flyttet inn i et kjempehus på Gjestebu. Det er faktisk utrolig hyggelig der og jeg føler ikke at det blir crowded til tross for alle menneskene og et lite kjøkken. Jeg tror jeg nå har truffet alle jentene og dem er veldig hyggelige og alle er veldig ulike. Noen går på filmskolen andre på HIL. Noen har jeg blitt bedre kjent med enn andre, ettersom Thomas har mye skole og da blir det filmtitting med meg og de andre på gjestebu:) All in all det er en fin gjeng og som jeg alltid har sagt, jeg trives bedre i selskap med andre enn alene i en leilighet.


Denne fant i i rekedisken.. tror ikke det er en reke...

Nope, ser aldeles ikke ut som noen reke!
 Jeg veit ikke om jeg har fortalt det her før, men jeg ser folk i søvne... (tror ikke det er de levende døde egentlig:O) Det er veldig slitsom og fører til at jeg sover svært dårlig. Det er det samme som å gå i søvne, noe jeg også ofte gjør eller snakke. Jeg kan vokne av meg selv som står å snakker med noen jeg mener har kommet seg inn i min leilighet når jeg sover. Forrige uke tok jeg meg i å gå rundt å rydde i søvne fordi jeg var redd for at "disse menneskene" skulle se all rotet mitt. Uansett, dette er ufattelig slitsomt og det skjer for det meste om natten når det er mørk, så det er ikke så ofte at det skjer når jeg jobber natt og sover dag. I Lillehammer så har jeg hittil bare snakke i søvne en gang og hatt en drøm gå over til virkelighet en gang, det var første eller andre natten der, men etter det har jeg sovet godt hver eneste natt og det er fantastisk!

Noe av det jeg har vært dårligst på i det siste er trening. Jeg har ikke kommet meg på trening mer enn 1 gang i uken og dette er 2 ganger for lite hvertfall!! Irriterende som bare det. Jeg skal komme meg på spinningen i dag, så da blir det 2 ganger so far denne uken. Jeg har hvertfall gått ned noe mer i vekt, så det betyr at så lenge jeg er streng med kostholdet så går det nedover, men hadde jeg trent mer så hadde det gått fortere.

Nå skal jeg legge ved to veldig sunne retter som er kalorifattig, den ene retten er en Chiligryte som Kine sendte meg en link til og det andre er en omelett som jeg så Erica i Lillehammer lage.

Chiligryte 


1 pors. består av 381 kcal (Dette er en veldig stor porsjon, ca 500g)
  • 40%Karbohydrater
  • 31%Protein
  • 29%Fett 
  • 188 gram Rødløk (2 stk)
  • 27 gram Hvitløk (1-2 hele små hvitløk)
  • 5 gram Chili, frisk (en halv liten super sterk chili)
  • 120 gram Champignon (ca 3-4 stk)
  • 300 gram Svinekjøttdeig (Nordfjord)
  • 4 gram Olivenolje
  • 400 gram Chilibønner (1 boks)
  • 500 gram Hermetisk hakkede tomater, økologisk (1 boks)
  • 2 ts Brunt sukker
Totalt er dette 1143 kcal.
 
Alt dette blir totalt nok til 3 middager. Så det er også en veldig billig rett. Når jeg laget den med Thomas så fylte vi dem i små fullkornstortilla og da stiger selvfølgelig kalorinivået veldig, men jeg syns det er like godt uten og med masse salat ved siden av. 

Den andre retten er en Omelett med Cottage Cheese. Denne ble jeg inspirert av da jeg så Erica lage seg middag. Jeg forstår hvordan hun holder seg så liten, rettene hun lager ser super sunne ut og hun lager fine små porsoner. Jeg derimot er ikke så god på dette med små porsoner, men er retten sunn så tenker jeg ikke like mye på det.

Omelett med Cottage Cheese og salat

BTW jeg er utrolig dårlig til å lage omelett og panna mi er sykt dårlig så alt brenner seg fast, så her ble det scrambled omelett!
1 pors. består av 446 kcal (holder til 2 pors.)
  • 68 gram Rødløk (1 stk)
  • 47 gram Purre (ca 1/2)
  • 44 gram Paprika rød (1/2 stk)
  • 18 gram Hvitløk (en hel liten hvitløk)
  • 5 gram Chili frisk (en halv  supersterk liten chili)
  • 77 gram Champignon (2 stk)
  • 3 stk Egg
  • 3 ss Cottage Cheese
  • 3 skiver Krydderskinke Kalkun Prior
  • 60 gram Melk, ekstralett
  • 60 gram Salat blandet
  • 65 gram Plommetomat
Dette vil gjøre deg kjempe god og mett og det smaker utrolig godt:) 

Ukens Tall

7 mars: 103 kg BMI 34.4
3 September: 92 kg BMI 30,7 
20 September: 90.5 BMI 30,2


Wiii snart er BMI'en under 30!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar