søndag 7. oktober 2012

Konkurranseinstinktet! En trenings og kostholdsdagbok

Nå ligger jeg faktisk en uke bak på bloggingen så nå blir det 2 uker i ett, ikke at det er så farlig for ikke har det skjedd noe særlig.
Forrige uke snakket jeg med Margrethe og jeg fortalte hvor dårlig jeg har vært når det kom til treningen. Jeg hadde ikke trent mer enn én gang i uken de siste ukene og det er rett og slett alt for lite hvis jeg skal klare å gå ned i vekt. Det er helt greit hvis jeg skal stå stille, men for min del som er glad i mat så er jeg avhengig av å trene mer.

Digresjon -------
Jeg har sagt det før og det er at jeg er ikke villig til å gi opp de tingene jeg er mest glad i, jeg skal få lov til å ta meg en øl, spise en sjokolade eller potetgull en gang i blant. Jeg mener at det å være overvektig har en slags sammenheng med andre avhengigheter, så på den måten så er det stikk i strid med det jeg sier. Jeg mener at for dem som er sykelig overvektige så må man gå frem på samme måte som en som er narkoman, røyker, alkoholiker eller lignende, man må kutte ut det som gjør at du er avhengig totalt! Men man må også ville det selv, man må ønske det for seg selv og ikke for noen andre. Jeg så aldri på meg selv som sykelig overvektig og jeg føler også at jeg klarer å styre meg selv. Jeg har aldri overspist og jeg tror egentlig ikke jeg har trøstespist noe heller. Jeg har kjedespist. Sitter hjemme, føler meg alene, kjeder meg og skal "kose" meg litt ekstra. Maten har vært en slags companion, og det er ikke akkurat bra. Samtidig så har det også vært en del latskap inne i bildet. Jeg har ikke hatt tid eller giddi og lage noe mat fra bunnen av og har rett og slett bare kjøpt meg pizza eller annen usunn frossenvare. En tredje grunn og som jeg tror alle som har hatt eller har en kjæreste kan kjenne seg igjen i er samboertillegget. Man lager litt bedre mat, koser seg med vin eller øl til maten, har litt ekstra godt til filmen på kvelden. Jeg tror det er en av de største utfordringene som jeg fremdeles møter.
Digresjon ferdig --------

Ja uansett, jeg tror Margrethe tenkte at hun ikke ville høre noen unnskydninger på hvorfor jeg hadde trent så lite og sa derfor at vi skulle gjøre en avtale. Avtalen var at vi skulle trene 3 ganger den uken og at det skulle være jogging eller spinning. Vi måtte også ta bildebevis å legge på facebook. Ja for dere som ikke veit det så bor Margrethe i Taipei og vi kunne derfor ikke trene sammen, det var grunnen til at vi måtte ha bildebevis. Dette var en super idé, for det ga meg skikkelig motivasjon, da måtte jeg faktisk gjøre mitt beste og jeg kunne jo ikke trene mindre enn 3 ganger! Jeg jobbet jo også natt den uken så det var litt slitsomt å gjennomføre, men som tidligere nevnt så har vi jo en gym på hotellet så det ble trening etter jobb klokken 7.30 om morgenen.

   
Dette var første runde, rett etter at jeg hadde avtalt av vi skulle trene. Da ble det rett ned i treningsrommet i bygget der jeg bor. Det er knøttlite men fungerer helt greit. Det er jo ikke alle som har et treningsrom tilgjengelig i bygget der dem bor!

Så be det jobbing på Børsparken, jeg er aldeles ikke verdensmester i jogging og hater det egentlig bittelitt. Men sånn er det med alle ting hvis man ikke har teknikken eller musklene til det. Jeg begynner å bli bedre og bedre for hver gang som går :)  
Her var jeg var jeg vel egentlig veldig stolt over å ha klart 3 ganger og helgen hadde ikke startet en gang. Dette er rett etter jogging og stepmaskin og rett før styrkeøvelsene.


Som jeg har nevnt før så setter jeg meg alltid et mål, men vil helst overgå det målet jeg setter meg og det klarte jeg her. Da ble det til slutt 4 ganger trening den uken:)
Denne uken var jeg sykt opptatt, Jeg jobbet natt til mandag for så å sove 4-5 timer før jeg dro på jobb hos Christiania Belysning. Så jobbet jeg på lampebutikken tidlig på tirsdag og natt på hotellet etter det. Etter noen timers søvn på onsdag dro jeg å møtte en god "gammel" venninne i Drammen og på torsdag jobbet jeg tidlig på lampebutikken igjen og dro til Lillehammer rett etter jobb! Så som dere forstår ble det ikke noe trening i det hele tatt de dagene. På fredag derimot så gikk jeg inn til skolen til Thomas (4.1km) og trente på fasilitetene der. I dag gikk vi også inn til skolen og trente igjen. Så det har hvertfall blitt 2 ganger denne uken og det er jo bedre enn ingenting.

Når det gjelder kosthold så syns jeg egentlig jeg har vært veldig flink, ikke så mange utskeielser i det hele tatt, men noe øl og vin har det blitt og på fredag så hadde Miriam, en av de 9 jentene Thomas bor sammen med, bursdag. Da ble det også litt kaker:) Men all in all disse to ukene så har jeg vært veldig flink. Du kan tro jeg ble pissed da vekten ikke hadde gått ned i det hele tatt men heller opp mandag forrige uke og det etter den strenge uken med rett kosthold og masse trening. Det er skikkelig demotiverende, men jeg veit jo at jeg har gjort mitt aller beste og forhåpentligvis så kommer resulatene etterhvert. Jeg VIL bare under 90! NÅ!

pssst. en liten hemlighet... da jeg veide meg på torsdag morgen så viste vekta faktisk 89,6 meeeeen det telles ikke for det var ikke offisiell veiedag, så vi får se hva den viser i uken som kommer :)

Jeg tenker også å ta noen før og etterbilder igjen nå, så da kanskje jeg ser en forskjell.
Det var det fra meg for denne gang:)

4 kommentarer:

  1. Gleder meg til før og etter bilder, woop woop!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er litt spent selv, håper liksom det er litt forandring fra bildene sist hvertfall!

      Slett
  2. Du er så flink Lotte! Stå på :-) Følger med på deg og synes du viser enorm innsatsvilje :-) Masse lykke til videre :-) Klem Kristine F

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Innsatsviljen går litt sånn opp og ned til tider, men jeg prøver så hardt jeg kan! takk for støtten :D

      Slett