tirsdag 30. oktober 2012

Styrketrening er gøy!

Jeg tror kanskje jeg syns styrketrening er den formen for trening jeg finner mest gøy! Det er gøy og utrolig hardt når man holder på og det gjør pokker med sykt vondt i fler dager etterpå. Det er akkurat denne støle vonde følelsen i armer, bryst, skuldre og bein som gjør at jeg syns det å trene styrke er så utrolig gøy. Det å faktisk føle det etterpå er jo nettopp en bekreftelse på at du har trent hardt og ikke stått der uten å felle en svettetåre og løftet luft.

Jeg var på en utrolig bra styrketime på fredag. Jeg dro først på sykkel 4x4 som varer i 45 minutter og som sikkert mange veit så er 4x4 et konsept hvor du har 15 min oppvarming hvor hovedpoenget er å komme seg opp i sone 4 for så å gi max i 4x4 minutter med 1,5 min pause mellom. Dette er en effektiv og hard trening som er fort over. Siden det ikke varer mer enn 45 min så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne begi meg ut på en Styrke 60 time. Jeg har bare vært på de timene som varer i 45 min, men denne timen var helt anderledes. Vi måtte finne frem sånn stepgreie, vektstang, vekter i alle farger og manualer. Her skulle vi jobbe hardt! Instruktøren var veldig oppmerksom og opptatt med at man hadde teknikken skikkelig inne før man tenkte helt på hva slags vekter man puttet på. Jeg merket godt at ved å få teknikken bedre på plass så klarte jeg dermed å ha tyngre vekter på, spesielt i øvelsene hvor jeg løftet med beina. På den andre siden så merket jeg også hvor ufatterlig svak jeg er i armene, for når jeg fikk inn riktig teknikk der så måtte jeg ta av vekter! Jeg så også på pulsklokka er par ganger i løpet av timen og riktignok under øvelsene så lå pulsen på mellom 80-92% av makspuls, så jeg leker ikke styketrening:P

Jeg måtte gå å hente to 10 kg vekter i tillegg da jeg fant ut at jeg var mye sterker i beina når teknikken var inne :P


De neste to dagene så hadde jeg vondt! Veldig vondt, men det var såååå verdt det. I går så dro jeg på sykkel 4x4 med Kine. Det er utrolig lenge siden vi har trent sammen og det var hyggelig å ha en treningsbuddy igjen. Det er ikke som om vi får pratet sammen så mye, men det er bare den motivasjonen som ligger i å ha en å trene sammen med. Etter spinningtimen så løp i over til Ball Core, vi løp riktig nok inn i feil sal og var dumme nok til å ta frem stepgreia før Kine så smart som hun er spurte hvor ballene var? Joda vi var selvfølgelig i vei sal! Vi fikk presset oss inn i den lille salen hvor vi skulle lege oss med en svær ball. Vel leking og leking fru Blom... det er ikke bare bare å holde balansen oppå en svært ball altså! Jeg anbefaler uansett folk å kanskje ta en time i uka med core øvelser. Dette er veldig bra for å stabilisere kroppen og få en bedre holdning, noe som igjen er supert om du sliter med rygg, knær hofter eller andre ting. Timen forbrenner ikke så mye fett, og du får ikke så høy puls, men igjen balanse er et viktig grunnleggende element å ha uansett hva du trener.

Jeg tenker at jeg holder meg til et rent treningsinnlegg i dag også kommer jeg heller med et kostholdsinnlegg i morgen eller i overimorgen. Har alledere noen matretter klare :)

Ukens tall

7 mars 2012: 103 kg BMI 34,4
23 oktober 2012: 88 kg BMI 29,4
30 oktober 2012: 87.7 BMI 29,3

Jeg er veldig fornøy med resultatet denne uken, jeg har gått ned 1 kg i uka de siste 2 ukene og det er egentlig litt mye, spesielt når jeg i det siste har vært flink med styrketrening. Derfor jeg jeg veldig fornøyd med å ikke ha gått ned noe mer denne uken, jeg vil jo ikke forbrenne musklene mine heller liksom. I tillegg så var jeg ikke så flink med kosthold den helgen jeg var hos Thomas. So all in all jeg er fornøyd. 

Målene for denne uken er selvfølgelig å trene 3 ganger (2 sykkel, 1 styrke), nå har jeg jo trent 2 ganger allerede og skal på sykkel 2 med Kine etterpå i dag, så jeg burde vel egentlig endre målet til 4 ganger eller 3 dager istedet.
Tror egentlig at jeg fremover skal prøve å få til 2 x sykkel, 1 x styrke og 1 x core i uka. 

Takk for at dere gidder å lese bloggen min :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar