lørdag 20. oktober 2012

Ut på tur aldri sur! Og en supersunn "Mediterranian Chicken" :)

Nå som jeg er hos Thomas her i Lillehammer så har jeg ikke tilgang til gymmen på jobben, eller timene på SiO så da må jeg finne andre ting å gjøre for å få opp pulsen og da er det kanskje ikke så vanskelig å tenke seg til hva det blir... Erm... ja, det var ikke helt det jeg tenkte, jeg tenkte mer på turer og sånne kjedelige greier jeg da, men det du tenkte er ikke så dumt det heller:P

Jeg hadde helseprofil nr 2 på tirsdag og fysiterapauten var veldig fornøyd med forbedringene jeg hadde gjort. Jeg hadde både økt i muskelvekst og jeg hadde fått bedre kondisjon. Selvfølgelig hadde jeg fått mindre fett på kroppen også. Vi fant ut at min idealvekt er 68,8 i forhold til høyden min, men før jeg skulle begynne å deppe over hvor langt jeg har igjen før jeg er der, så sa Grete at hvis jeg kom meg under 81 så ble jeg regnet som innefor normalen:) Så da må jeg jo si at det får være mitt neste stor mål å komme inn under normalen!

I dag så var det veldig fint vær, og siden Thomas er veldig opptatt med penneprøver, så må jeg nesten underholde meg selv. Jeg tok med sekken og kameraet og gikk ut på tur. Selv om Thomas har bodd en stund i Lillehammer, så har jeg faktisk ikke gått noe tur i skauen her. Jeg har løpt meg en tur langs Mjøsa, men skauen har jeg holdt meg unna. For det første så innbiller jeg meg at jeg er egentlig ikke noe særlig glad i å gå tur, jeg må ha en god unnskyldning for å gå en tur. For det andre så ser jeg ikke på det å gå tur som noen form for trening, men det tar jeg tilbake etter denne turen her.



Det bar opp mot hoppbakken og det er egentlig bare oppover det! Pulsen ble derfor på godt over 80% hele veien opp, og på den bratteste bakken som du ser på bildet under, så var den oppe i 93% av makspuls, så det er virkelig ikke noe mindre trening enn en spinningtime det der nei!


Dette var kanskje den tyngste bakken!


Selvfølgelig flatet det ut etterhvert, men det var først etter omtrent en time med bare oppoverbakker. Som jeg sa, så må jeg ha en unnskyldning for å gå tur, og dagens unnskydning var at det var pent vær og pluss fin natur så ville det bli en ypperlig sjanse til å ta noen bilder! Så da ble det en del bilder av naturen og utsikten.



Jeg satte meg som mål å trene 3 ganger denne uken: 1 styrke, 1 intervall og 1 langkjøring.
Jeg har aldri vært noe god på denne langkjøringen, altså det å holde 80% jevnt over en treningstime, jeg er mer glad i intervallene, for det er da jeg føler at jeg presser kroppen skikkelig, men Grete sa at det ville lønne seg for meg å kjøre litt langkjøring også! Så det er det jeg har fokusert på denne uken. På onsdag så gikk jeg på en styrketime og deretter en spinningtime. Spinningtimen var sykkel 2, så den er ofte delt inn i 3 deler, 10 min, 14 min og 10 min, så det skal passe bra for å kjøre langkjøring, men det er ufatterlig kjedelig. Jeg klarte å holde meg på ca 85% av makspuls hele timen, bortsett fra på slutten da kjørte jeg den helt ut og lå på rundt 93%.





  

Så dagens trening (syns fortsatt det er vanskelig å kalle det trening) var egentlig en langkjøring, hvor jeg var så ufatterlig støl i beina etter onsdagens sykkel og styrketrening. Det har faktisk vært så ille at jeg jeg våkner hver gang jeg snur meg, men da må det jo ha vært god trening. Det som var verst var faktisk ikke oppturen, men nedturen (logisk nok, hehe), det var glatt, gjørmete og gjorde ekstra vondt på lårene. All in All etter 1 time og 50 minutter så havnet jeg på 1107 kcal og det er slettes ikke verst.

På toppen av hoppbakken :D

Nå skal jeg fortelle dere om en supersunn middag jeg har laget. Den var inspirert av Wolfgang sin fantastiske mat som ble servert på bursdagen til Kine og Dag. Der fikk blandt annet en slags latinsk salsa som jeg syns var fantastisk god, så med denne i bakhodet så ville jeg prøve å lage en sunn middag. Jeg har også forelsket meg i hummus så det måtte også innkorporeres i retten.

Mediterranian Chicken with homemade Salsa and Hummus 400-500 kcal (veit ikke hvorfor det ble på engelsk :P)

Dette er til 1 person men det er bare å doble hvis du skal ha til 2 :)

1 stk Kylling filét
1 stk Tomat
1/2 Avokado
4 fedd Hvitløk
1/2 Chili
2 båt Lime
150-200g Kikerter
100g Salatblanding

1. Stek kyllingen mens du forebereder resten

2. Salsa: Kutt opp 1 tomat, 1 avokado i terninger, finhakk chilien og tilsett halparten, finhakk 2 fedd hvitløk bland i en bolle, klem saften av en limebåt over og rør. Smak til med litt salt om du trenger.




3. Hummus: Jeg brukte en halv boks av økologiske kikerter, det tilsvarer ca 140 g, mens de andre tilsvarer ca 200 g, det er derfor retten ligger mellom 400-500 kcal. Tilsett 2 hvitløksfedd, resten av chilien og saften av en limebåt (kan godt ha mer lime, men smak til). Bruk stavmikser eller sånn annen potetmos-ting for å lage en puré av dette. smak til med salt.

4. Salat: Kutt opp salat, eller vær lat som meg å kjøp en ferdigblanding.

Resultatet:


Dette vil du bli god og mett av og selve retten består av : 40% protein, 37% karbohydrater og 23% fett så den er helt genial. Det eneste fettet du får i deg er også veldig sunt. Hummus er en genial erstatning for potet, pasta eller ris. Hummus inneholder mer en det dobbelte av proteiner i forhold til potet og det smaker mye bedre!


2 kommentarer: