onsdag 10. oktober 2012

Før- og etterbilder! - 13 kg


Ja, jeg sa forrige uke at jeg skulle lage noen før- og etterbilder igjen. På en måte syns jeg det er bittelitt skummelt å gjøre det, men på en annen måte så er det også ganske motiverende.
Her kommer en liten gjennomgang om min reise her jeg er i dag. Den 29 september i fjor så la jeg et et par bilder av meg selv og vekten min. Dette var mens jeg bodde i Kina og endelig bestemte meg for at jeg skulle prøve å trene. Da var vekten min 105-106 kg. Dette blogginnlegget kan du lese her.




Jeg meldte meg opp på den nærmeste gymmen og "prøvde" å spise sunt. Det er ikke så lett å spise sunt i Kina, og hvertfall ikke når man egentlig ikke har noe særlig kunnskap om hva det egentlig vil si å spise sunt! Innen desember så hadde jeg klart å ta av 5 kg, noe jeg var veldig fornøyd med.

Da jeg kom hjem til Norge, var det jul og det ble mye kos med kjæreste, familie og for ikke å snakke om mat! Det ble full stopp i treningen og vekta snek seg sakte men sikker oppover igjen. I februar rundt eksamenstider så veide jeg 103 kg igjen og jeg hadde store kneproblemer og ryggproblemer. Ryggproblemene var faktisk så ille at jeg måtte ha hjelp til å komme meg opp og ned fra sofaen og til og med på do på det verste. Det var da jeg oppsøkte en lege.

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde betennelse i musklene nederst i ryggen (dette er forsåvidt noe jeg fremdeles sliter med, men ikke i like stor grad.) Legen henviste meg til å ta en helseprofil på SiO. Der fikk jeg vite at jeg var opp mot sykelig overvektig. Jeg fikk også en del pekepinn på hvorfor jeg hadde vondt i knær og rygg. Hovedsaklig, jeg var så overvektig at jeg bar kroppen min helt feil noe som forårsaket slitasjene. Vi satte opp en treningsplan og jeg bestilte time hos en kostholdsveileder.

Hos kostholdveilederen tok vi tak i hvor hovedproblemet mitt lå, men jeg syns hun var altfor lite streng med meg og var egentlig litt skuffet over å ha betalt så mye penger og fikk så lite igjen for det. I bunn og grunn så hjalp det jo en del fordi jeg reflekterte en del over mine feil og tok tak i det, hvis ikke hun var streng så fikk jeg heller være det selv. Jeg var nå allerede godt i gang med treningen så nå var det på tide å fokusere skikkelig på kostholdet også.

Den 7 mars meldte jeg meg inn hos VGs Vektklubb. Dette har nok vært det som har vært mest til hjelp når det kommer til å lære om kosthold og bli oppmerksom på hva man faktisk putter i seg. Jeg var systematisk flink med å putte inn absolutt alt jeg spiste ned til den minste detalj i dagboken der. Jeg fikk meg pulsklokke og skrev inn antall kalorier jeg hadde trent vekk. Først så forsvant kiloene relativt raskt og i mai så hadde jeg allerede tatt av 7 kg. Det var da jeg la ut de første før- og etterbildene. Jeg så tydlig forskjell og ble så glad.

Sommerferien kom og jeg begynte i ny stilling som nattevakt. Dette har bydd på utfordringer når det kommer til kosthold, trening og generelt å gå ned i vekt. Som mange veit så er det veldig vanlig for nattearbeidere å gå opp i vekt, jeg tror det er fordi mange spiser sukker elelr drikker brus for å holde seg våken, men også fordi kroppen har lavere forbrenning om natta og det er hovedsaklig da jeg spiser for om dagen så sover jeg. I Juli så var jeg nede i 91 kg, men så sa det stopp og etter ferien i august så var jeg oppe i 93 kg igjen. De siste tre kiloene har tatt en evighet syns jeg. Jeg har jobbet så hardt for å gå ned i vekt siden august igjen og det er skikkelig frustrerende at det går så tregt.

Nå er jeg nede i 90 kg, jeg har 17 kg igjen til målet mitt, men bare 7 kg igjen til det første målet jeg satte meg er nådd. Jeg ser at jeg ikke kommer til å nå det innen den 19 November, men så lenge det går nedover så MÅ jeg jo være glad!

Her kommer hvertfall runde 2 med før- og etterbilder

                      103 kg                                            96 kg                                               90 kg      


 



Beklager de crappy fargene, men det er ikke det som er poenget uansett:P
Det er jo hvertfall noe forandring der!

2 kommentarer:

  1. Oh, hello. Snakk om tynne ben og flat mage! Looking good :)

    SvarSlett
    Svar
    1. iiihhh :) Takk, og takk for at du så at beina mine var blitt mindre. Er kanskje det jeg er mest fornøyd med denne gangen. Sis følte jeg at man så det veldig på mage og rygg, men jeg følte at beina var like svære, men denne gangen ser man virkelig at beina bar blitt smalere og det er superdigg!

      Slett