torsdag 15. oktober 2015

Få kroppen tilbake!

Noe alle veit, er at kroppen er gjennom en enorm transformasjon når man er gravid, og i tiden etter så jobber den hardt med å finne tilbake til seg selv. Dette går naturligvis ikke alltid av seg selv...

Noen er heldige, eller det er veldig feil å si, noen er veldig flinke under graviditeten og fortsetter å spise som normalt og trener opp mot de siste månedene før fødsel. Ikke alle er like flinke. Jeg var ikke så flink! Jeg har sikkert en masse fine unnskyldninger på hvorfor jeg ikke var så flink, men dem skal jeg spare dere for. Faktumet er at jeg gikk opp alt for mye, og burde tatt mye bedre vare på kroppen min i henhold til styrke. Jeg tror at om jeg hadde vært flink  å jobbet med core muskulaturen selv når jeg var gravid så hadde jeg ikke hatt like mange problemer som det jeg har nå.


Jeg var jo veldig flink og gikk ned fra106 kg til 77,8 kg på mitt letteste. Så gikk det opp og ned i perioder, noe jeg var ganske komfortabel med. Sommerferien 2014 derimot tok liksom aldri slutt og jeg gikk opp til rundt 84 kg og det var det jeg veide da jeg ble gravid. På mitt tyngste under graviditeten veide jeg 107 kg :/

"Gravidkiloene"; med det mener jeg det som kommer av å være gravid, ikke av å være usunn raste av i løpet av 1,5 uke vil jeg tro. Det var 10 kg. Der sa det stopp og jeg har ikke gått ned noe i ettertid. Det at man går ned så mye av å amme tror jeg er veldig individuelt. Jeg ammer masse og har ikke merket noe til det i det hele tatt.. Jeg har ligget på 96-97 kg siden Edgar var omtrent 2 uker. Jeg har ikke stresset noe med å å ned i vekt, men jeg har heller ikke vært flink til å spise mindre eller spesielt sunt heller, så da går man jo ikke akkurat ned i vekt!

Jeg vil passe inn i de flotte kjolene mine! Jeg vil føle med sexy og deilig for Thomas og jeg vil føle at kroppen min er sterk og har bra kondis!

Handlet inn nye treningsklær!

Så med dette så er det nå på tide og skjerpe seg skikkelig!! 23 Januar så drar vi til Thailand og da hadde det vært fint om kjolene mine satt sånn passe bra og jeg kunne fryktelig ønske at jeg kom inn i de flotte shortsene mine, men det tror jeg er litt drømming fra min side. Uansett fint å ha et mål! Vi skal reise til Thailand med familien til fetteren til Thomas som har en gutt på samme alder som Edgar og en datter på 4 år. Kristin, konen til fetteren har også et ønske om å komme i bedre form og komme seg ned i vekt og hun utfordret meg derfor til å gå 30 mil innen julaften!



30 mil ja! Det er 300 km det! Akkurat nå virker det overkommelig, men det er fordi det er veldig deilig vær å gå ute i. Når vinteren kommer, er jeg ikke så sikker på om jeg syns det er like lett å gå i gjennomsnitt 28 km i uka ;) Jeg skal absolutt gjøre mitt beste!

Hva skal jeg gjøre av trening for å komme i form?
1. Gå ca 28 km hver uke
2. Magedans i 1 time 15 min hver tirsdag
3. Fullføre Jillian Michaels 30 days shred program

Disse 3 tingene er altså det jeg SKAL gjøre hver uke av trening, så får annen trening komme som en bonus!
Det å gå tur er jo noe jeg burde gjøre uansett, og når man går med vogn så er dette mye lettere mentalt enn å gå alene, da jeg syns det å gå tur er relativt kjedelig.

Fra turen i dag :)

Magedansen er utrolig gøy og det gir meg enorm glede, lykke og tilfredshet og ha dette hver tirsdag. Shirin er en ufatterlig god instruktør som sprer enormt med glede til alle. Hvis du er i dårlig humør når du drar dit så kommer du garantert til å dra derifra veldig glad!



Jillian Michael (trener fra Bigges Loser) sin 30 days Shred har jeg  prøvd på før, men jeg klarte ikke å gjøre det hver dag så det blir spennende å se om jeg får det til denne gangen!

Har man ikke vekter så funker to flasker vin like bra ;)

Det som er mindre gøy er å spise riktig! Jeg tror for min del at det eneste jeg kan gjøre for å kickstarte dette er å registrere alt jeg spiser på MyFitnessPal slik at jeg får litt sjokk igjen over hvor mye dritt jeg spiser og sånn at jeg får litt dårlig samvittighet :P

Vi har jo startet med å få mat fra Godt Levert. Her får vi 3 middager og det er utrolig deilig å slippe å tenke på hva vi skal lage til middag, samt handle inn hver dag (jeg klarer ikke handle inn til hele uken). Etter å ha hatt dette i 4 uker snart, så har jeg merket meg hvor usunn original-menyen deres er. Den er utrolig god, men det er i overkant mye fett, smør og godsaker for noen som vil ned i vekt. Dem har jo en løsning for oss, og det er at dem har en Grete Roede-meny også! Så fra tirsdag neste uke så starter vi på den!
Utover dette så må jeg bare være flink å ha sunne snacks hjemme slik at jeg ikke kjøper kjeks eller bakevarer når jeg stikker innom butikken ;)



Hva med vekta?

Hovedmålet er jo 75kg, men jeg setter meg ikke noe tidfrist på dette.
Jeg har jo alltid sagt at delmål er viktig å ha, slik at man ikke gir opp når man ikke når målet sitt fort nok! I første omgang så er målet 90 kg. Dette håper jeg å klare innen julaften.

Så nå er det bare å stå på! Jeg veit jeg klarer det, fordi jeg har klart det før. Det handler kun om selvdisiplin og å pushe seg selv litt ekstra. Litt mer spennende blir det også når man har utfordret hverandre som jeg og Kristin har gjort. På mandag kommer det en oppdatering med hvordan vi ligger an på utfordringer, trening og vekt :)

Høstkveld i kværnerbyen :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar