torsdag 1. oktober 2015

Edgar 3 måneder!





Det er utrolig mye som skjer på 3 måneder. Jeg har fått litt tilbakemeldiger på bloggen fra folk nå og de fleste syns det er forfriskende at jeg er så ærlig og ikke "sugarcoater" det å bli mamma, mens dem som kanskje planlegger barn, eller er gravide syns den er litt heavy å lese.. Så for at dere som planlegger barn skal få noe positivt å lese også så tenkte jeg at det var på tide med en liten oppdatering:)

Som dere sikkert har lest så var den første 1,5 mnd et lite helvete. Jeg syns egentlig ikke det var spesielt gøy å være mamma og følte ikke jeg strakk til på noen måte. Skriking hele tiden tar så mye energi og glede ut av kroppen at man blir tung og tom. MEN som alle sier, det varer ikke for alltid. Etter 1,5 mnd så endret jo jeg på rutinene våre, eller det vil si at jeg la inn rutiner, noe vi ikke hadde hatt.

Edgar koser seg hos Morfar 

Vi var utrolig strenge på rutinene i starten og det fungerte veldig fint, men siden Edgar ikke liker å legges i vogna eller å sovne så var det vanskelig å få han til å sove til fastsatte tider når vi var ute blandt folk spesielt hvis han skrek.. Jeg klarer 10 min skriking hjemme, men på toget eller i byen på en kafe er det ikke like fett... Så lenge han sover om natten, så er jeg ikke så streng på at han legges til akkurat samme tidspunkt hver dag, han  får ikke sove mer enn 2,5 time på hver soving og er våken 1,5-2 time mellom hver soving. Av og til når jeg er veldig sliten og ikke orker gråting så lar jeg han få pupp rett før soving og legger han helt døsig eller når han har sovnet, da tar det kort tid før han er i drømmeland.




Nå sover Edgar stort sett fra 19-20-tiden frem til 7-8 tiden hver dag. Denne uken så har vi prøvd å slutte med "dreamfeed" (gi han mat 22-23-tiden mens han sover) for å se hvor lenge han holder ut før han våkner. Han sover for det meste fra han er lagt i syvtiden helt frem til 2-3 tiden på natta før han våkner føste gangen, men dette har til nå vært veldig uregelmessig. I går fikk han morsmelkerstatning fordi Thomas og jeg var ute på filmpremieren til Louder Than Bombs og bestemor Yvonne passet på. Det hadde tatt litt tid å få han til å sovne da han skrek en del, men halv ni på kvelden så hadde han sovnet og han våknet ikke før 04.50!! da fikk han pupp og sov videre til 08.30!! Så jeg gleder meg egentlig litt til vi kan begynne å gi kveldsgrøt sånn at han blir skikkelig mett til natta. Jeg føler liksom at jeg ikke har nok melkeproduksjon mellom 17-22, så hvis jeg kunne gitt pupp først og så et lite grøtmåltid så hadde det vært supert tror jeg. Altså bare se på kidden, han spiser jo ikke akkurat lite den lille bolla vår <3 p="">


                       


På dagen sover han fremdeles i 3 puljer. den første 2 timer etter han har stått opp, da sover han i alt fra 1-2 timer. Veldig ofte så våkner han etter 40 minutter, men da lar jeg han gråte litt, så sovner han ofte fort igjen. Så er han våken i ca 2 timer igjen, eller til han viser tegn på trøtthet og han sover i ca 2-2,5 time, jeg prøver helst å gå en tur midt på dagen :) Den siste runden med søvn er 1 time mellom 16-17 tiden. Han står helst ikke opp senere enn 17.30. Da rekker han å bli trøtt igjen til 19.00.


Det er selvfølgelig ikke alle dager som går like supert når det kommer til sovingen, og vi har hatt dager hvor han bare nekter å sove og ender opp med å ha hatt 30 min her og der og totalt 1-1,5 time søvn fra han har stått opp til han skal legge seg på kvelden, og det er slitsomt for både mor og sønn skal jeg si dere. Heldigvis er de dagene veldig sjeldne.



Edgar er utrolig blid hele tiden, litt grinete kan han bli når han har vondt i magen selvsagt eller når han er trøtt, men hvem blir ikke det? Jeg syns det er fantastisk å se hvor mye han utvikler seg dag for dag! Forrige uke begynte han å "prate" masse og dette syns jeg er helt vidunderlig. Det er så deilig å høre på de små pludrelydene han lager som er myke som fløyel i forhold til den intense gråtingen når han skal sove. Han er veldig tempramentsfull og full av energi og krever mye oppmerksomhet, men det er for det meste bare gøy!



Nå blir det spennende å se hvordan det går på neste kontroll, vi har ikke vært på noe kontroll siden August en gang, så det blir gøy å se hvor mye han har vokst siden da! (ikke lite regner jeg med). Han skal også få spøytevaksine da, så det blir sikkert ikke like populært:P

Det er altså kjempeforskjell fra hvordan vi hadde det den første tiden til hvordan vi har det nå! Det er utrolig mye som forandrer seg. Selvfølgelig er det fremdeles veldig krevende, men sånn er det å ha barn! Vi kan jo prise oss lykkelige at vi får sove så mye som vi gjør og ikke har en baby som insisterer på å være våken om natten ;)

                                     

Neste gang skal jeg skrive litt om hvordan det er å gå på barseltreff :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar