mandag 12. september 2011

Kinesisk Månefestival

Da ble det et lite innlegg i dag også gitt! Det har jo ikke skjedd så mye siden i går, men jeg tenkte jeg skulle nevne at denne helgen har vi hatt langhelg, så vi har til og med hatt fri i dag! Det er fordi det er Kinesisk månefestival, eller "Mid-Autumn Festival", på Kinesisk heter det 中秋节 (Zhongqiujie). Jeg veit egentlig ikke noe særlig om denne festivalen annet enn hva jeg har lest på wikipedia for det er heller ingen av lærerene mine på skolen som har nevnt det. Jeg fikk høre fra Kine forrige uke at vi hadde fri på Mandag, noe våre lærere hadde glemt å fortelle oss:P Uansett Månefestivalen dateres så mye som 3000 år tilbake i tid og feires på den 15 dagen i den 8 måneden i følge Kinesisk kalender. Visstnok skal månen være på sitt fulleste. Under månefestivalen er det vanlig å spise månekake, som kommer i utallige varianter, brenne røkelse og bære lanterner. Dette er helt sikkert kjempevakkert og greier! Men hvordan har jeg feiret denne festivalen... Jo, Jeg har vært på rommet mitt i hele dag og sett på Sopranos og spist godis! Det er først for en time siden at jeg kom på at vi fikk en månekake hver av huseieren vår når hun var innom for å fikse kjøleskapet vårt i slutten av forrige uke! Og her er denne månekaken:




Månekake smaker helt vidundelig! NEI, det smaker ikke ne godt i det hele tatt, det er drit kjedelig smak. Skikkelig skuff. Den var ikke tørr, men heller ikke saftig, den minner om fyrstekake bare uten mandlene.. Den bittelille greia veier et tonn! Det er søtt og smaker bare deig. Så det var ikke noe spennende, kan jo være at dette er en av de kjedelige variasjonene, men det er ikke noe jeg kommer til å lengte etter:P

I morgen begynner skolen igjen og jeg har Hanyu time klokka 13-15 og Yuedu fra 15-17. I Yuedu skal vi ha en prøve, men hun sa det ikke var noe vi trengte å øve til, vi skal bare svare på noen spørsmål angående tekstene så vi får se hvordan det går. Jeg tenker at jeg titter over tekstene før jeg drar på skolen i morgen. Håper alle har hatt en litt mer begivenhetsrik Mandag en meg:D





1 kommentar:

  1. Det er ikke slik at den er kjedelig, du har bare fått feil smak. Det finnes så utrolig mange smaker. Min favoritt er de små med grønne bønner...mmmm! God månefestival :D

    SvarSlett