søndag 11. september 2011

Nye venner, nye lærere, nye inntrykk!

Da var den første uken vel overstått. Det har vært ekstremt mye å gjøre, men det har allikevel vært helt greit. Jeg var redd for at jeg hadde kommet i for høyt nivå i Kouyu klassen min, men det viste seg å gå helt fint. Det er ekstremt mye å gjøre, men det er slik at jeg føler at det gavner meg, jeg føler ikke at jeg drukner helt. Jeg må si at jeg liker Kouyu (muntlig) klassen min best. Læreren er så utrolig engasjert. Han er vel rundt en 45-55 år gammel, elsker internett og alt det har å tilby, noe som vil si masse lekser for oss. For han sender ut mail ganske ofte med ting vi må se på eller forberede oss på til neste time. Andre lærere sitter kanskje hjemme å tenker, pokker det glemte jeg å be elevene gjøre til i morgen, men kouyulæreren sender oss bare enkelt og greit en mail. Tidlig i uken sendte han først en mail om at vi skulle forbederede oss på å gi læreren noen gode tips hvis han skulle komme til byen der vi bor og være det i 3 måneder. Han sa han likte kultur og mat. Dette ble noe jeg ville gjøre skikkelig, så jeg skrev 1.5 side om byen min, eller Norge. Jeg skrev at jeg har observert at her i Beijing spytter folk på gaten i tid og utide, rettelse harker opp lungen og spytter den ut uansett hvor befinner deg og til en hver til som selfølgelig alltid er utide:P I tillegg sitter damene i kassa på supern og peller seg i nesa mens de snakker med kunder, plukker ut busen, ser litt nøye på den mens de fortsetter å snakke med kunden... gross! Jeg har nå også sett flere spise busen også, eller tørke det av på kameraten ved siden av seg.. Det er også veldig vanlig for barn opp til kanskje 3-4 år å gå med bukse som ikke er lukket i skrittet, slik at de bare kan sette seg ned å tisse og drite hvor enn det måtte passe seg..for dem. Så jeg skrev at dette er abslolutt ikke greit i Norge, og det blir sett på som veldig uhygensisk. Det var min første advarsel, videre skrev jeg at hvis han setter seg f.eks ved siden av en fremmed på bussen i Oslo og begynner å prate med dem, men de bare ser rart på han og vrir seg vekk, så må han ikke miste motet. Det er bare sånn vi Nordmenn er! Vi liker ikke å snakke med fremmede på bussen, da tenker vi "er han full?", "kjenner jeg han?", "er han ikke helt riktig i hodet?", men derimot når vi drikker blir vi veldig vennlige og glade. Jeg fortalte litt om typisk norsk mat som får i kål og akkevitt. Så som dere forstår brukte jeg lang tid på dette. Men tror du vi gikk gjennom det når fredagen kom? Neida, vi skulle vente til neste Onsdag... Jeg som hadde sitti i ca 8 timer med lekser den dagen, jeg hadde også pugget 30 gloser til diktatprøve hvor vi skulle få setninger fra dialogen samt at vi skulle kunne lese dialogen med flyt. Men vi gikk ikke igjennom noe av dette bortsett fra glosene, men her valgte han ikke glosene, men heller random setninger fra dialogen men andre gloser jeg ikke kunne! Så Kouyu er hardt og mye jobb, men det er verdt det.
Vi skal foreksempel ikke bare kunne ordene, men vi skal KUNNE ordene. Vi har f.eks en lek i timen som minner om Alias, hvor læreren går bak en elev, holder opp en lapp med en glose og vi må kunne forklare på kinesisk hva dette ordet er slik at den andre eleven kan gjette det. Det gjør at vi virkelig får vist om vi forstår ordet eller ikke. Prøv å forklar politikk, eller økonomi, det var de vi slet mest med.

Jeg har blitt kjent med flere flotte nye mennekser. Flere av dem Japanere og Nedelendere og jeg må si at jeg liker de fleste, samtidig som kjemien i klassen er veldig bra. Jeg har spist lunch med Ema som er en Japaner og to fra Malaysia, disse to kunne veldig mye morsom kinesisk språkhistorie og ord som ikke blir brukt lenger. For når de vokste opp av det bestefaren deres som lærte dem tradisjonell gammel kinesisk, tillegg snakket vi om slang i ulike språk som i singlish osv. Det var veldig spennende og det er gøy å høre om de ulike kulturene. Vi snakket om det å ta vare på de eldre i samfunnet og respekt for familie i Asia, kontra hvordan det har blitt i den vestlige verden. Sånt liker jeg!

Omsider kom helgen og Kine og jeg ville ut! Vi endte opp på vårt faste utested og i det jeg gikk inn døra var det ei jente som tok tak i armen min. Jeg brukte et sekund på å se på henne og før hun fikk sagt et ord så sa jeg, "SYNNE, du er SYNNE". De fleste nye vennene vi har fått her i Kina mens vi har vært ute på byen har fortalt oss at de kjenner en annen Norsk jente, og hun heter Synne. Etterhvert som vi møtte folk og de sa "ah, we know one Norwegian girl, her name is.." så bryter vi inn "Synne!", så vi har jo lurt litt på hvem denne Synne er, hvordan ser hun ut, og om hun snart kommer tilbake til Kina. Det er jo ganske lett å finne ut tenkte jeg, de fleste som er så lenge i Kina har jo en blogg. Så jeg søkte opp "Synne i Kina" på google og vips der var hun. Jeg lo litt for meg selv å tenkte. Når jeg ser henne skal jeg rope ut SYNNE DER ER DU JO og så se hennes forvirrede utrykk. Nå var det ikke akkurat det som skjedde men.. Etter at vi hadde ropt ut navnet hennes, så hun ekstremt forvirret ut og lurte veldig på hvordan vi visste dette? Jeg fortalte henne historien om at alle vi har møtt kjenner henne. Så det hele ble veldig tilfeldig, jeg tror ikke jeg hadde kjent henne igjen om ikke hun hadde tatt tak i meg. Hun ville bare vite hvor jeg hadde kjøpt kjolen min:P Synne levde opp til alle forventninger og var like flott som alle hadde fortalt oss. Utrolig livlig og morsom jente, som jeg håper å bli bedre kjent med.

Jeg drakk kun 4 margarita på fredagen, men det var nok til å gjøre meg veldig pussa og når jeg våknet opp lørdag morgen følte jeg meg veldig dårlig, men det er som mamma sa til meg da jeg var 17 og hadde drukket med drita på Korfu, "Konge om natta, Konge om dagen". Så her var det bare å komme seg ut av senga og ut i regnværet for nå bar ferden oss videre til Wangfujing Snack Street sammen med Kine og Isak. Dette er en gate som har alt mulig rart av ekle snacks som bugs, skorpioner, firfisler osv. Så min oppgave ble å dokumentere Isak og Kine sine orgasmiske matopplevelser! Og her er en liten smakebit:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar