torsdag 24. oktober 2013

De Dødes Dag!

Nå er det ikke lenge til de dødes dag dere! Elise og jeg har jo laget oss en liten danse-duo og vi heter Las Chicas Muertas. Vi kan jo kanskje si at navnet er jo mer enn bare litt inspirert av acten vi holder på å lage til de dødes dag, men vi fant ut at det passer oss bra.

Vi er jo litt gærne og interessert i å vise en litt annen side av burlesken enn bare det klassiske, vi liker å leke oss innenfor det overnaturlige, ville, eksotiske og fetishens verden, derfor syns vi navnet "de døde piker" passet oss bra ;)

Jeg har jo endelig havnet på et eget navn som jeg liker også: Miss Deadly Delicious
Så nå er mitt alterego født og jeg er egentlig veldig fornøyd med dette!

De dødes dag eller Dia de los Muertos blir feiret i Mexico og i flere andre kulturer verden over. Hovedsakelig så handler det om å samle familie og venner for å minnes de døde og den feires den 31 oktober, 1 November og 2 November. På denne festivalen pleier man å bygge familie altere for å hylle de døde hvor man setter såkalte sugar skulls (pyntede skjellethoder, med blomster og andre flotte mønstre), blomsten marygold, favoritt mat og drikke. Det er en festival fylt med masse glede og dekorasjoner! Det er sikkert utrolig mye mer jeg kunne skrevet om de dødes dag, men jeg holder meg til dette foreløpig og om du ønsker å lese mer så kan du jo bare Google det;)

Så når og hvor skal De Dødes Dag feires i Oslo?

Jo, den skal feires den 1 november på utestedet Ingensteds som ligger rett ved siden av Blå. Her kommer det til å være streng dress kode, man må være utkledd som sugar skull/skjellett i en eller annen form, men jeg hørte noe rykter om at det skal være et sminkebord der, så om man har glemt å gjøre øynene mørke og få innhulede skinn så har man fremdeles muligheten, du må ikke komme som Jan Teigen i skjellettdrakt liksom :P

Så hva skjer her?
Ganske mye ettersom jeg forstår;) jeg vil ikke røpe alt, men det kommer til å bli fett og dere må jo ikke gå glipp av Las Chicas Muertas Burlesque underholdning heller ;)

Jeg var i Lillehammer i helgen og da jobbet jeg med å lage tassels og øve meg på å sminke en passende Sugar Skull som dere kan se under. En liten smakebit på en av propsene vi skal bruke i acten vår ser dere også her!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar