mandag 28. januar 2013

Hvem er det jeg går ned i vekt for?

Jeg har egentlig sliti veldig med å få riktig motivasjon for slankingen egentlig helt siden jul, jeg har småprøvd, men har sprukket hele tiden. Hva er grunnen til dette? Jeg har jo trent ganske bra hver uke, men dette er rett og slett ikke nok, vel hvertfall ikke for å gå ned i vekt.

Hvem er det jeg går ned i vekt for da? Er det meg selv? Er det Thomas? Er det familien? Er det deg..
hmm, dette er ting jeg har tenkt litt på i det siste og jeg føler at hele prosessen bortsett fra treningen har blitt litt halvhjerta. Jeg har ikke lenger prøvd å gå ned i vekt fordi jeg må, jeg har ikke prøvd å gå ned i vekt fordi jeg har lyst, jeg har ikke prøvd å gå ned i vekt fordi jeg føler meg tjukk.. Jeg har rett og slett ikke prøvd fordi jeg har vært fornøyd! Jeg har vært fornøyd slik jeg er!

Jeg ser meg i speilet naken og jeg syns ikke lenger det er en hval som speiler seg der tilbake, selvfølgelig det er fremdeles masse å ta av, men jeg ser jo egentlig bra ut. Da jeg startet denne prosessen, så veide jeg 106 kg, det var i Kina, jeg tittet på blogger og så bilder av folk som var min høyde og min vekt som hadde gått ned 20 kg. Jeg syns dem så bra ut og tenkte at hvis jeg bare klarer 20 kg, da skal jeg si meg veldig fornøyd med meg selv, jeg syns jo dem så veldig bra ut!

Derimot da jeg endelig veide 86 kg så var det eneste jeg tenkte på målet mitt på 73 kg, jeg tenkte ikke noe på den harde veien frem mot 86 kg, jeg tenkte bare at det hadde tatt alt for lang tid, at jeg burde ha klart det fortere. Jeg var ikke fornøyd. Takk gud for at jeg er litt selvreflektert da, for jeg begynte å tenke tilbake til da jeg fortalte meg selv at om 20 kg så ville det gjøre en så stor forandring at jeg burde bli fornøyd. Så jeg begynte å se litt mer på kroppen min, kle meg i mer tettsittende klær. Jeg begynte på burlesque dansing, jeg begynte rett og slett å se kroppen min på en helt annen måte. Jeg har kanskje ikke den sexy kroppen som du ser undertøysmodeller eller andre damer på plakaten har, jeg hører kanskje ikke til de kroppsidealer som vi dessverre har nå, men jeg har former, jeg er sexy både i kropp og sinn!

Det handler om å lære seg å kjenne kroppen sin, det handler om å endelig åpne øyene å se forandringen som ikke bare ligger i vekt, men også i sinn. Hva kan du gjøre nå som du ikke kunne da? Før kunne jeg bli litt andpusten av å bare gå opp den knøttlille bakken fra butikken på hjørnet og hjem, før hadde jeg vondt i knærne hele tiden, før hadde jeg til tider pulserende ryggsmerter som gjorde at jeg måtte få hjelp til å gå på do (er det spesielt sexy?), før hatet jeg å trene... Nå har jeg fått en veldig bra kondis, nå elsker jeg å trene, nå har jeg omtrent aldri vondt i knærne og ryggsmertene er borte, nå kan jeg danse på dansegulvet uten å trenge hjelp til å komme seg opp etter å ha tatt "sexy move" med bøyde knær og rumpa ned mot gulvet :P Nå så føler jeg meg sexy og jeg tror det er nettopp dette som gjør meg sexy, selvtillit! Det handler om å tro på seg sjæl og gi seg selv en klapp på skulderen etter en job well done!

Det som dessverre er veldig lett at kan skje når man endelig kommer til denne sinnstemningen er at man slipper litt etter litt på de strenge tøylene man har hatt til nå og det er ikke bare bra. Som jeg nevnte så har jeg trent ganske hardt og jeg tror det er det som har holdt vekten i sjakk, men de siste to ukene så har den steget, så nå må jeg bare innse at det er vel og bra å være fornøyd med seg selv, men det er den harde jobben begynner! Det er det er viktig å ikke gå inn i de samme vanene som tidligere, jeg kan ikke tillate meg sjokolade, kakestykker, potetgull flere ganger i uka selv om jeg er fornøyd, selv om jeg trener masse, jeg har brukt så lang tid på å bryte disse dårlige vanene og nå faller jeg rett tilbake i dem. Nå er det på tide å ta seg sammen og forstå at dette handler ikke bare om veien frem til 83 kg, frem til 73 kg, men dette handler om veien livet ut. Her må jeg minnes på at dette handler ikke om slankingen i seg selv, men om en livstilsendring.

Hva kan jeg gjøre? (nå innså jeg nettopp at dette innlegget er skrevet veldig som en oppgave skal skrives, med innledning og problemstilling, hoveddel og en konklusjon :P, yey har fått bruk for 2 bachelorgrader allikevel...) Uansett, det jeg kan gjøre er å innse at jeg kan kose meg, men jeg må slutte med å kose meg alene, jeg må slutte å kjøpe alt dette dritet når jeg sitter alene hjemme og vil kose meg litt fordi jeg enten har mensen, har jobbet masse eller for eksempel savner Thomas. Jeg må slutte å bruke mat som en slags belønning! Jeg får heller kjøpe inn frukt som har god holdbarhet, litt lett naturel yoghurt og kose meg med dette når jeg får sukkerkikk, her må jeg altså tilbake til begynnelsen. Jeg må også begynne å planlegge middagene mine litt bedre, her kan jeg slå to fluer i en smekk, med tanke på at jeg sliter med økonomien om dagen og planlegging i matveiene burde være bra for økonomien også :) Jeg må også begynne å lage med en nistepakke på jobb. Alt dette har jeg gjort før, og jeg var aldri småsulten, jeg gikk aldri å momset noe usunt, så jeg veit jo at jeg har klart det før, jeg må bare gjøre det igjen!

Denne uken er målet å ha en sukker detox! Jeg skal ikke spise noe som helst godteri hele uken, jeg skal også holde meg unna alkohol. Alkoholen burde ikke være noe problem, ettersom jeg jobber hele uken. Godteriet kan bli en utfordring ettersom det har blitt alt for mye kaker og sjokolade i det siste. Sukker på meg fungerer som et narkotisk stoff på andre og jeg må rett og slett få det ut av systemet mitt for å kunne starte på scratch.

Så ønsk meg lykke til da dere :D

6 kommentarer:

  1. Lykke til :-) Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Det viktigste er uansett at man er fornøyd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Det er godt å høre at folk kjenner seg igjen, jeg tror nok de fleste opplever det samme i ulik grad, også kommer det litt an på om man innser mye av det selv også hehe. Det viktigste er som du sier og være fornøyd ;)

      Slett
  2. Du er kjempeflink Lotte! Jeg vet vi egentlig ikke kjenner hverandre, men jeg har likevel fulgt med på bloggen din en stund. Jeg ser virkelig opp til deg og det du har oppnådd, jeg har aldri vært oppe i den høyeste vekten du har, men jeg er nå på min toppvekt på ca 80 kg. Jeg kjenner meg ganske mye igjen i deg, og jeg har nå begynt å innse at jeg må gjøre noe med livsstilen min. Det kan være litt vanskelig når jeg går på folkehøyskole og ikke fullt ut kan bestemme hva jeg skal spise, men jeg har (i motsetning til begynnelsen av året) vært flink til å holde meg unna søtt. Jeg har de siste to ukene skrevet en mat dagbok, og dette har hjulpet meg å holde motivasjonen, selv om jeg fortsatt må bli bedre på treningsfronten.... Ville bare si tusen takk for at du deler alt du gjør her på bloggen, det settes stor pris på! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. yey, så hyggelig :) Jeg tror kanskje ikke vi kjenner hverandre nei, men det er uansett veldig hyggelig å høre at du følger med på bloggen min! Jeg forstår at det ikke er så lett å være så nøye man ønsker med kostholdet når du bor på folkhøyskole. Da vil en liskom aldri kunne vite helt hva en får i seg og man får ikke styrt ting skikkelig. Det jeg liker med å lage mat selv er at jeg kan lage store porsjoner uten at det blir supermye kalorier, bare ved å kutte ut ting som smør, olje og andre fete greier man bruker i mat. Dette derimot blir ikke tatt hensyn til i kantiner og lignende, så da må man heller bare spise mindre porsjoer (noe jeg ikke liker :P ) Jeg tror uansett det er veldig lurt å skrive en kostholdsdagbok, dette vil gjøre det mer bevisst på hva du spiser hver dag. Selv om du kanskje ikke veit hvor mange kalorier det var i middagen du spiste på skolen så veit du hva du spiste og du kan sammenligne det med andre dager hvor du spiste noe annet. Hvis du vil gå enda dypere inn i det så vil jeg anbefale MyFitnessPal som er en app, jeg tror du kan bruke den direkte på nettet også. Denne appen har en utrolig stor database med alle matvarer alt fra amerikanske merker til norske varer. Da vil du kunne plotte inn alt det du ha spist og du kan både se kaloriinnhold samt se næringsinnholdet du har fått i deg i løpet av uken. Da kan du se om du har fått i deg for stor andel fett, for lite proteiner, for mye salt osv. Har man gjort dette noen ganger så vil du bli oppmerksom på at det kanskje er bedre å spise litt mer av kjøttet enn f.eks potetene osv. Det er uansett helt supert at du har klart å holde deg unna søtt, jeg tror søtsaker, potetgull og alkohol er det som virkelig får kroppen til å enten stå stille, eller å gå opp i vekt, så ved å holde seg delvis unna dette så er du på god vei til en sunn kropp :)

      Slett
  3. Stå på! Du er best! xD

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, veldig hyggelig å høre :D

      Slett