tirsdag 8. januar 2013

Min lille "hemmelige" drøm!

Hva er det kan du spørre deg? For meg så er det å være en burlesque danser. Jeg syns det er en så utrolig vakker og erotisk kunstform som hadde vært fantastisk gøy og opptre foran likesinnede. Jeg har nå sammen med Tina meldt meg på Burlesque Kurs som holdes av Mari Sletten aka Empress DeVilina. Hun er en av medlemmene i Fleshoticas og har danset magedans, hulahula og burlesque i over 15 år! Første timen var i går og det var helt fantastisk gøy.

Dette er meg på Julebordet til Thomas :D

Dette er Thomas på filmskolejulebordet ;)
Burlesque handler virkelig om å holde kontroll på kroppen og ikke minst de ulike korpsdelene og musklene. Her skal du klare å kun bevege en muskelgruppe mens en annen skal være helt slapp og dette er ikke like lett når man ikke har prøvd seg på det før. Det blir litt som å dunke den ene handen på brystet mens den andre skal gå i sirkler rundt og dermed skifte retning på sirkelen når du endelig har fått det til :P

I går så lærte vi å isolere deler av kroppen, jeg føler jeg får til hoftepartiet rimelig greit, men jeg trenger nok å fokusere litt mer på overkropp og skuldre. Vi prøvde oss på å gå samtidig som vi skulle rulle på hoftene (ikke vrikke) og dette var ikke spesielt lett! Vi øvde på shimmys, som var ekstremt vanskelig. Shimmys er når du skal riste på deler av kroppen, sånn skikkelig riste. Det finnes ulike shimmys, men vi fokuserte nok mest på den hvor beina skal stå godt plantet på bakken, både tær og hæler også shaker du med knærne, slik at ristingen beveges oppover hoftene, resten av kroppen skal være avslappet. Prøv å gjøre dette mens du skifter vekten fra det ene til det andre beinet.. ikke lett! Jeg ser for meg at jeg kommer til å ha mange timer hvor jeg bare står å rister for å bli vant til bevegelsen:P


Vi begynte å lære oss koreografien til en dans som inneholder, boa, etterhvert så skal det inkluderes handsker, strømper og til og med puppedusker ;) Jeg suger balle når det kommer til ulike steg i en koreografi, jeg føler at armer og overkropp kan henge med, men jeg overfokuserer på beina og det blir bare surr. Var det høyre eller venstre jeg skulle begynne med? skulle vi krysse foran eller bak? Så her må jeg virkelig øve masse. Jeg tror det kan være lurt å høre sangen vi skal danse til ørten ganger, slik at jeg gjenkjenner de ulike markørene i låta.

Den 9 mars så holder Midnight Burlesque: Black Moon Fun Fair - er en fest som omfavner burlesque kulturen i sin helhet. Burlesque er en form for retro striptease som underholder både kvinner og menn med sin vovede sjarme, sensuelle humor og glamorøse ekstravaganza. De gamle burlesque-showene balanserte på kanten av det aksepterte, og bød på underholdning fra sangere, komikere, tryllekunstnere og fakirer. Bli ikke overrasket om du treffer på lurendreiere, mystikere, sparkepiker, sjauere, magikere, gledespiker, tyver, utskudd, spillemenn, skjeggete damer og sterke menn. Vi inviterer dere til et forestilt og fortryllende univers midt i mellom Oslo, Moulin Rouge, Chicago og Twin Peaks i en imaginær tid på begynnelsen av det 20. århundre. I lyset av den sorte månen er ingen katter grå... (fra facebook gruppa)

Jeg har allerede kjøpt billetter og hvis dette er noe du tror kunne interessere deg også, så anbefaler jeg deg å kjøpe billett! 
Mari fortalte oss at det var 4 plasser ledig til å danse i nybegynner acten, så jeg har veldig lyst til å høre om jeg kan være med (hvis det ikke viser seg at jeg er superdårlig på å danse da vel og merke). Vi får nå se da veit du.. gleder meg allerede til neste mandag!

Her kan dere får se en video fra avslutningen på fjorårets Midnight Burlesque: 



Hvis videoen ikke fungerer så er dette linken: http://www.youtube.com/watch?v=J6hoz8xZbSo


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar